ACEST WEBSITE FOLOSESTE COOKIE-URI. UTILIZAND WEBSITE-UL IN CONTINUARE ITI EXPRIMI ACORDUL ASUPRA FOLOSIRII COOKIE-URILOR.

DE ACORD PENTRU DETALII TE RUGAM SA CITESTI: POLITICA DE CONFIDENTIALITATE

2 LEGENDE BRITANICE UNITE DE PROGRESUL TEHNOLOGIC - FAIREY SI LAND ROVER

TEHNICITATEA SI CREATIILE INGINERESTI DE VARF DIN ANII 1930-1940 ALE INDUSTRIEI BRITANICE AU CONDUS LA REALIZAREA UNOR PRODUSE SI ECHIPAMENTE AUTO DE CARE NE BUCURAM SI PE CARE LE FOLOSIM SI ASTAZI

Oricat ar parea de ciudat, dar tehnicitatea si creatiile ingineresti de varf din anii 1930-1940 ale industriei britanice au condus la realizarea unor produse si echipamente auto de care ne bucuram si pe care le folosim si astazi, la 70-80 de ani distanta.
Sa vedem cum si de unde porneste povestea noastra.

Aprilie 1934. Compania britanica Fairey Aviation lanseaza avionul bombardier torpilor monomotor Fairey Swordfish.
Cu o infatisare demna de avioanele primului razboi mondial, Swordfish a intrat in utilizarea Royal Navy (N.R. Marina Regala Britanica) in 1936.

In 1939, la inceputul celui de-al doilea razboi mondial, biplanul Swordfish era deja depasit tehnologic de alte avioane torpiloare ca viteza si ca agilitate, realizate in lume.
Ceea ce parea un dezavantaj la prima vedere, va face din avionul Fairey Swordfish o arma redutabila prin simplicitatea si prin fiabilitatea sa.
Suntem in aprilie 1941. Cuirasatul Bismarck, nava amiral si mandria flotei germane, devine operational. In mai 1941 Bismarck pleaca in Marea Nordului in prima si ultima lui misiune.
Reuseste o victorie, scufundand nava amiral a flotei britanice, crucisatorul Hood. Din acest moment intreaga flota britanica porneste cu toate fortele la interceptarea si distrugerea cuirasatului Bismarck.
Armele sperantei erau avioanele torpiloare Fairey Swordfish imbarcate la bordul portavionului britanic H.M.S. Ark Royal.

26 mai 1941. Marea Nordului. 2 valuri a cate 15 avioane Fairey Swordfish, fiecare avand la bord o torpila de 760 kg ataca cuirasatul Bismarck.
Tehnic vorbind avioanele nu aveau nici o sansa in fata artileriei antiaeriene existente la bordul lui Bismarck, o artilerie ultramoderna la acel moment, cu mare viteza de tragere, avand tirul condus centralizat. Curajul echipajelor britanice (3 membri/aparat), viteza incredibil de mica si fiabilitatea tehnica au transformat Swordfish in arma letala impotriva cuirasatului Bismarck si a ultraperformantei sale artilerii, complet ineficienta in fata avionului Fairey Swordfish.
Doua torpile lansate de cele 30 de avioane Fairey Swordfish l-au lovit pe Bismarck, a doua fiind decisiva blocandu-i carmele. Implicit cuirasatul a fost la dispozitia vaselor de lupta ale Royal Navy, care l-au transformat intr-o ruina in flacari obligand echipajul german la sabordarea si scufundarea cuirasatului Bismarck in dimineata zilei de 27 mai 1941.

Primavara 1947. Solihull, Warwickshire, Anglia. Sediul Companiei Rover. Vizionarii frati Maurice si Spencer Wilks pornesc pe drumul realizarii legendei, o masina 4x4 polivalenta, ce va salva compania Rover. Numele ales: Land Rover. Creatia vizionara va fi prezentata in 1948 la Salonul Auto de la Amsterdam. Seria 1 va aduce noi concepte in lumea automobilului, una dintre acestea fiind utilizarea in fabricatia de serie a tablei de aluminiu pentru caroserie. Explicatia converge tot in lumea aeronauticii. Imediat dupa incheierea celui de-al doilea razboi mondial, in Marea Britanie penuria de tabla feroasa era importanta, in schimb tabla de aluminiu ramasa de la industria aviatica a razboiului se gasea din abundenta.

1950. Tavistock, Devon, Anglia. Fairey Winches, subsidiara a companiei Fairey, este dezvoltata ca producator de echipamente pentru industria auto aflata in plin avant dupa conflagratia mondiala. La doi ani dupa lansare, Land Rover este un succes in evolutie iar Fairey Winches incepe productia de trolii si de alte accesorii pentru Land Rover.

Fairey Overdrive Land RoverFairey Swordfish

Inceputul anilor 1970. Suntem la tranzitia Seriilor 2a si 3. Daca Seria 1 a fost noutatea iar Seriile 2 si 2a au asigurat succesul mondial pentru Land Rover, Seria 3 aduce expansiunea planetara. In acest context, polivalenta Land Rover impunea folosirea masinilor si in regim de sosea, ceea ce conducea la consumuri nejustificat de mari in lipsa de dificultate a traseului. Consumul mare era dat de cutiile de viteze cu rapoarte scurte ce asigurau succesul in utilizarile offroad. Pentru rezolvarea impedimentului constatat la toate Seriile: 1, 2, 2a si 3, Fairey Winches a dezvoltat un overdrive mecanic, exclusiv pentru Land Rover Series. Simplitatea, usurinta montajului si reducerea consumului cu 15% au transformat "Overdrive by Fairey" intr-o legenda asociata mitului Land Rover Series. Montajul acestui overdrive si pe primele Range Rover a dovedit succesul solutiei proiectate si fabricate de Fairey Winches.

1985. Land Rover Seria 3 iese din productie fiind inlocuit de Land Rover 90 si Land Rover 110. O data cu oprirea productiei ultimului model de Land Rover caruia ii era destinat, productia ovedrdrive-ului Fairey se diminueaza. Fairey Winches este preluata de compania americana Superwinch, care poseda si licenta overdrive-ului, fabricat acum in Statele Unite. Locatia din Devon este sediul european pentru Superwinch. In Romania, troliile Superwinch sunt importate si distribuite si de compania Land Atelier.

DISTRIBUIE
AUTOR:
GIUSEPPE ROSSI

GIUSEPPE ROSSI SCRIE CU PASIUNE DESPRE AUTOMOBILE PE BLOGUL LAND ATELIER DAR SI PE SITE-UL PERSONAL DEDICAT MASINILOR DE EPOCA.

x
 COPYRIGHT: TEXT SI IMAGINI PROTEJATE CU AMPRENTA DIGITALA PE COPYRIGHTED.COM SI ARCHIVE.ORG