Suntem in 2020, mileniul 3.
Zilnic vedem pe strazi sau pe sosele o mare varietate de marci, modele, in numerose variante de echipare.
Sunt autovehicule cu tractiune 4×4, destinate transportului de persoane sau de marfa, autospeciale destinate serviciilor medicale, serviciilor de stingere a incendiilor, serviciilor comunale, ale fortelor speciale sau ale armatei.
Absolut toate aceste vehicule au intrat in firescul si cotidianul zilelor noastre. Dar o intrebare apare logic: de unde a plecat ideea si care a fost prima marca si care au fost primele modele care au lansat moda?
In cele ce urmeaza vom porni pe drumul initiat de Land Rover si de diferitele Serii ale sasiului cu ampatament de 109 inch pentru a cuprinde 29 de ani de succes mondial.
Fabricant Land Rover. Compania Solihull, Warwickshire, Anglia.
Viziunea conceptului Land Rover: Maurice Wilks, inginer sef si fratele sau Spencer Wilks, Presedinte al Rover Company.
Lansarea produsului: 30 aprilie 1948, Amsterdam Motor Show.
Modelul expus in premiera mondiala, sasiu cu ampatament de 80 de inch, motor Rover 1,6 l.
Acesta este inceputul povestii si bineinteles a Seriilor, care nu puteau incepe decat cu cifra 1.
Succesul obtinut a definit o masina utilitara cu tractiune 4×4, care se comporta excelent in teren accidentat, utilizata de agricultori si fermieri sau utilizata pentru activitati in zona montana. In mai 1952 este semnat acordul intre compania Rover si cea belgiana Minerva pentru constructia in Belgia, sub licenta, a autovehiculelor Minerva Land Rover.
Sa notam ca la 5 ani de la lansare, Land Rover, prin uriasul succes, a impus inceperea fabricarii sub licenta intr-o noua tara, Germania, prin acordul semnat in 1953 de Rover si compania germana Tempo.
Acest prim sasiu (80 inch) si variantele ulterioare, definite in romana ca sasiu scurt, iar in engleza ca „short wheel base” (SWB), a evidentiat necesitatea maririi ampatamentului prin polivalenta impusa de economia in plina dezvoltare de dupa incheierea celui de-al doilea razboi mondial si a condus la aparitia celui de-al doilea sasiu… mai mare.
Suntem in 1953, la Solihull. Sunt lansate doua noi modele ale Seriei 1, sa spunem modelele maturitatii acestei serii – cel de 86 de inch si cel de 107 inch (premiera mondiala). Sasiul de 107 inch va fi primul dintre cele lungi aparute ulterior denumite in engleza „long wheel base” (LWB).
In 1954 este produs Land Rover-ul cu numarul 100000 si o data cu el varianta break, Station Wagon, a sasiului de 107 inch, care poate fi considerata, in varianta de 10 locuri din 1954, drept parintele autoturismului 4×4 polivalent si totodata originea sasiului, de mare succes, de 109 inch ce va aparea doi ani mai tarziu. In 1956 Seria 1 va beneficia si de marirea sasiului scurt de la 86 la 88 de inch. Succesul international duce la semnarea unui nou contract de licenta, de aceasta data in Spania, cu Metalurgica de Santa Ana.
Facand o scurta paranteza, urmasele din zilele noastre ale acestui acord din 1956 le vedem pe strada, seamana cu mult iubitul nostru Land Rover si folosesc, cu evolutiile strict necesare, un sasiu al Seriei 3 ce beneficiaza de arcuri cu foi, numele masinii fiind: Santana.
In prezent constructorul spaniol este in proprietatea unui important grup european, dar masinile isi mentin infatisarea folosind alta denumire comerciala.
Revenim la povestea noastra si ajungem in 1958 cand este lansata Seria 2, in variantele SWB 88 inch si LWB 109 inch. Aceasta va beneficia in premiera in toamna aceluiasi an si de varianta Station Wagon cu 10 locuri. Sasiul lung este folosit atat onroad dar si offroad, de la varianta pick-up cu generator de sudura cuplat la al doilea cardan de spate, pentru repararea la tara a utilajelor agricole, pana la generator de curent si vehicul tractor pentru cabinete medicale mobile de radiografie in diferite locatii ale marilor aglomeratii urbane. De la ambulante la autospeciale ale Politiei, de la masini de depanare la masini scolare, sasiul de 109 inch va deveni si vehicul de expeditie pe distante lungi in teren offroad. Land Rover este ales ca transportator special in expeditiile militare ale armatelor din Marea Britanie, din Elvetia si din Australia.
Noiembrie 1959. Cel de-al 250000-lea Land Rover este produs. Succesul marcii devine certitudine si ne apropiem cu viteza de anul 1961 cand Seria 2 este inlocuita de Seria 2A. Mari modificari intre 2 si 2A nu au existat, schimbarea majora fiind sistemul de numerotare a sasiurilor.
Pentru ca am amintit mai inainte de modele militare, sa spunem ca Seriilor 2 si 2A cu sasiu de 109 inch le apartin celebrele „pink land rover” ale faimoaselor comandouri britanice Special Air Service (S.A.S.). Sasiul lung de 109 inch a fost varianta optima pentru realizarea acestor masini speciale pentru comandourile britanice si australiene S.A.S, de cercetare, de recunoastere si de diversiune. Caroseriile erau montate fara usi, fara parbriz, fara geamuri si fara suprastructura, fiind vopsite in roz inchis, inclusiv scaunele, si lateralele anvelopelor, oferind astfel un excelent camuflaj in desert.
In 1962 este lansata din ratiuni fiscale versiunea Station Wagon 109 cu 12 locuri, 3 in fata, 3 in spate, 3 laterale stanga si 3 laterale dreapta. In aceasta varianta legea britanica prevedea importante reduceri de impozit.
La sfarsitul anului 1966, pe langa motoarele existente de 4 cilindri – 2,25 l benzina si 2,25 l diesel – un al treilea motor va echipa seria 2A 109, cel de 2625 cmc, sase cilindri in linie preluat de la autoturismul Rover P4. In 1968 pentru masinile de export, din ratiuni de eficienta a iluminarii drumului, farurile sunt mutate in corpul aripilor fiind scoase din zona radiatorului, unde erau retrase. Incepand cu 1970 farurile vor fi montate in aripi pentru toate autovehiculele Land Rover.
Seria 2A a fost ultima care folosea cutii de viteze avand prima si a doua treapta nesincronizate, a fost ultima serie care avea cele doua ceasuri de bord amplasate central, ultima serie la care masca radiatorului de racire era confectionata din sarma sudata.
In octombrie 1971 a fost lansata Seria 3.
In vara anului 1974 Fairey Winches a lansat in completare la troliile si la celelalte echipamente fabricate exclusiv pentru Land Rover, celebrul „Overdrive by Fairey” ce putea fi montat pe toate Seriile, micsorand consumul de combustibil cu 15% la folosirea in regim de sosea. Sasiul lung, LWB de 109 inch, a folosit cel mai puternic motor – de 6 cilindri in linie, 2625 cmc – pana in 1979 cand a fost inlocuit cu motorul V8 (licenta Buick), care deja echipa Range Rover Classic inca din 1970. Tot in 1979, sasiul de 109 inch a primit o noua cutie de transfer ce permitea o transmisie permanent 4×4. Pana in acel moment Seriile aveau transmisie permanenta 4×2 cu posibilitatea cuplarii 4×4 in regim greu (low) sau rapid (high).
Ultimul exemplar al Serie 3 cu sasiu de 109 inch a fost produs la sfarsitul anului 1985, fiind expus la Heritage Motor Museum din Anglia.