Cu siguranta, in istoria automobilismului sportiv exista competitii care au marcat istoria si succesul unor marci. Ma gandesc la cursa de 24 de ore de la Le Mans, care a marcat Jaguar Cars in perioada lui Sir William Lyons prin victoriile obtinute de celebrele masini Jaguar „C Type” si „D Type” in anii 1951, 1953 respectiv 1955, 1956, 1957.
In ceea ce priveste automobilismul sportiv 4×4, sunt doua mari competitii de referinta: Raliul Dakar si Camel Trophy.
Daca prima este o cursa de tip „rally-raid” in care viteza este factorul principal de departajare, cea de-a doua a fost o competitie de echipa, atat la nivel de editie cat si la nivel de echipaj, care a supus oamenii si masinile lor la cele mai dure conditii de temperatura, de umiditate si de teren, pe distante ce depaseau 1000 de km/editie, din 1981 pana in 1998, perioada in care masinile de competitie, de asistenta, de recunoastere, precum si masinile presei, au fost exclusiv modele Land Rover, contemporane vremurilor: Range Rover Classic, Seria III (88,110,90), Discovery (1) si Freelander (1).
Camel Trophy a pozitionat Discovery (1) drept Land Rover-ul deceniului 9 din secolul trecut prin participarea la cele mai multe editii, iar motoarele diesel Rover 200 TDI (non euro) si 300 TDI (euro 2) ca motoare de nedistrus in cele mai dure conditii de functionare din lume. Competitia Camel Trophy a promovat masinile Land Rover sustinand pozitionarea lor ca vehiculele 4×4 favorite la nivel mondial, cat si seria Camel de imbracaminte, incaltaminte si echipament de aventura, foarte populara in anii 1990, produsele avand o calitate extraordinara.
Prezenta Land Rover ca furnizor de vehicule pentru expeditii cu trasee extrem de dure si lungi incepe cu mult inainte de anii 1980, folosind atunci masini dintre modelele istorice ale companiei britanice. Includem in aceasta categorie Seria 1, Seria 2 si Seria 2A. In 1955, doua masini Land Rover Seria 1 au participat la „Cambridge Far Eastern Expedition” de la Londra la Singapore si retur; echipajele erau formate din studenti ai celor doua celebre universitati.
Camel Trophy a fost si ramane un reper al curajului, al rezistentei fizice, al artei de a conduce masini 4×4 pe cele mai dificile trasee din lume, al spiritului aventurier de a construi poduri, de a traversa cursuri de apa folosind tehnica din dotarea masinilor, al muncii in echipa cu participarea tuturor echipajelor si al comunicarii transnationale. Au fost parcurse numai drumuri existente, indiferent de starea lor si de conditiile meteo, in desert, in padurea tropicala, in padurea montana, vara sau iarna, pe durata unor calduri extreme sau a unor ploi musonice avand un singur aliat de nadejde: Land Rover.
Cronologic si succint, editiile Camel Trophy ce au utilizat masini Land Rover au fost:
1981 – Insula Sumatra, Indonezia. Distanta parcursa: 1600 km (Medan-Jambi). Masini competitie si Asistenta: Range Rover Classic (V8). Castigatori: echipaj din Germania.
1982 – Insula Papua Noua Guinee. Distanta parcursa: Mont Hagen-Madang. Masini competitie si Asistenta: Range Rover Classic (V8). Castigatori: echipaj din Italia.
1983 – Zair. Distanta parcursa: 1600 km (Kinshasa-Kinsangani). Masini competitie: Land Rover Seria 3 (88). Asistenta: Land Rover Seria 3 (109). Castigatori: echipaj din Olanda.
1984 – Brazilia. Distanta parcursa: Santarem-Manaus. Masini competitie si Asistenta: Land Rover 110. Castigatori: echipaj din Italia.
1985 – Insula Borneo, Malaezia. Distanta parcursa: Samarinda-Balikpapan. Masini competitie: Land Rover
90. Asistenta: Land Rover 110. Castigatori: echipaj din Germania. Premiul Team Spirit: echipaj din Brazilia.
1986 – Australia. Distanta parcursa: 3218 km (Cooktown-Darwin). Masini competitie: Land Rover 90. Asistenta: Land Rover 110. Castigatori: echipaj din Franta. Premiul Team Spirit: echipaj din Australia.
1987 – Insula Madagascar. Distanta parcursa: 2252 km (Diego Suarez-Fort Dauphin). Masini competitie si Asistenta: Range Rover Classic ( TD V.M. Motori). Castigatori: echipaj din Italia. Premiul Team Spirit: echipaj din Spania.
1988 – insula Sulawesi, Indonezia. Distanta parcursa: 2092 km (Manado-Ujang Padang). Masini competitie si Asistenta: Land Rover 110. Castigatori: echipaj din Turcia. Premiul Team Spirit: echipaj din Marea Britanie.
1989 – Amazon. Distanta parcursa: 1600 km (Alta Floresta-Manaus,Brazilia). Masini competitie si Asistenta: Land Rover 110. Castigatori: echipaj din Marea Britanie. Premiul Team Spirit: echipaj din Marea Britanie.
1990 – Siberia, Uniunea Sovietica. Distanta parcursa: Bratsk-Irkutsk. Masini competitie: Land Rover Discovery 200 TDI (3 usi). Asistenta: Land Rover 110 si 127. Castigatori: echipaj din Olanda. Premiul Team Spirit: echipaj din Insulele Canare. A fost prima editie care nu s-a desfasurat in jungla si primul eveniment automobilistic international desfasurat in U.R.S.S.
1991 – Tanzania-Burundi. Distanta parcursa: 1600 km (Dar es Salam-Bujumbura). Masini competitie: Land Rover Discovery 200 TDI (5 usi). Asistenta: Land Rover 110. Premiul Team Spirit: echipaj din Turcia. Premiul Special Tasks: echipaj din Austria. A fost prima editie care s-a desfasutat in doua tari.
1992 – Guyana. Distanta parcursa: 1600 km (Manaus,Brazilia-Georgetown,Guyana). Masini competitie: Land Rover Discovery 200 TDI (5 usi). Asistenta: Land Rover Defender 200 TDI. Castigatori: echipaj din Elvetia. Premiul Team Spirit: echipaj din S.U.A. Premiul Special Tasks: echipaj din Franta.
1993 – Malaezia (statul Sabah). Distanta parcursa: 1500 km (start si sosire in Kota Kinabalu). Masini competitie: Land Rover Discovery 200 TDI (5 usi). Asistenta: Land Rover Defender 110, 200 TDI. Castigatori: echipaj din S.U.A. Premiul Team Spirit: echipaj din Insulele Canare. Premiul Special Tasks: echipaj din Franta.
1994 – Argentina, Paraguay, Chile. Distanta parcursa: 2500 km (Cascada Iguazo-Hornitos). Masini competitie: Land Rover Discovery 200TDI (5 usi). Asistenta: Land Rover Defender 110, 200 TDI. Castigatori: echipaj din Spania. Premiul Special Tasks: echipaj din Spania. Premiul Team Spirit: echipaj din Africa de Sud. A fost prima editie desfasurata in 3 tari, in conditii climaterice extreme si variate.
1995 – Mundo Maya (Belize, Mexic, Guatemala, Salvador, Honduras). Distanta: 1700 km (Lamanai, Belize-Xunantunich, Belize). Masini competitie: Land Rover Discovery 300 TDI (5 usi). Asistenta: Land Rover Defender 110, 300 TDI. Castigatori: echipaj din Cehia. Premiul Special Tasks: echipaj din Cehia. Premiul Team Spirit: echipaj din Rusia. Prima editie ce a traversat 5 tari.
1996 – insula Kalimantan, Indonezia. In fapt, aceeasi insula este impartita de Indonezia (poarta denumirea de Kalimantan) si de Malaezia (poarta denumirea de Borneo). Camel Trophy s-a intors pe insula in care a fost in editia din 1985. Distanta parcursa: 1850 km (Balikpapan-Pontianank). Masini competitie: Land Rover Discovery 300 TDI (5 usi). Asistenta: Land Rover Defender 110, 300 TDI. Castigatori: echipaj din Grecia. Premiul Team Spirit Award: echipaj din Africa de Sud. Premiul Special Tasks: echipaj din Rusia. S-a acordat pentru prima data premiul Land Rover Award, obtinut de echipajul Greciei.
1997 – Mongolia. Distanta parcursa: 1835 km (start-sosire Ulanbator). Masini competitie: Land Rover Discovery 300 TDI (5 usi). Asistenta: Land Rover Defender 110, 300 TDI. Castigatori: echipaj din Austria. Premiul Team Spirit: echipaj din Suedia. Editia a trecut echipajele de la caldurile extreme ale desertului Gobi la conditiile din densele paduri montane. Land Rover Award: echipaj Romania, Mihai Mares si Cornel Manu.
1998 – Tierra del Fuego, Chile si Argentina (Santiago de Chile-Ushuaia,Tara de Foc, Argentina). Distanta parcursa: 5000 km. Masini competitie: Land Rover Freelander (1) (5 usi). Asistenta: Land Rover Defender 110, 300 TDI. Cercetare: Land Rover Discovery 300 TDI (5 usi). A fost singura editie in care au fost si segmente desfasurate pe zapada si totodata cu cea mai lunga distanta parcursa. A fost prima editie in care echipajele si-au ales rute si incercari individuale, ceea ce a dat editiei un alt caracter. Castigatori: echipaj din Franta. Premiul Team Spirit: echipaj din Africa de Sud. Land Rover Award: echipaj Spania.
Toate masinile Land Rover folosite la Camel Trophy au fost pregatite de divizia Vehicule Speciale de la Solihull. Printre furnizorii de echipamente speciale se numara si Superwinch, distribuit in Romania si de Land Atelier.
Cunoscutul jurnalist Razvan Spiridon, prietenul nostru si pasionat de Land Rover, a participat la editia 1997 din Mongolia a Camel Trophy in calitate de pilot/copilot la bordul unui Land Rover Discovery 300 TDI, dintre cele alocate presei. Ne-am intalnit zilele trecute in teren offroad, la bordul unui Land Rover Discovery 300 TDI, model 1997, serie speciala Trophy. In cele ce urmeaza va prezentam amintirile lui Razvan Spiridon, de la Camel Trophy – Mongolia 1997:
Povestea raidului Camel Trophy 1997 din desertul Gobi a inceput cu un an mai devreme, cand a debutat selectia echipajelor din cele 22 de tari participante. Romania a avut Bucurestiul ca si etapa finala a trialului, celebra baza Keoke – fieful ProTV-ului pe vremea aceea – fiind gazda probelor. Intalnirea mea cu Cornel Manu si Mihai Mares, castigatorii selectiei nationale si reprezentantii Romaniei, a avut loc cu putin timp inaintea plecarii spre Mongolia. La acel moment erau doi temerari, pasionati de expeditii, originari din Predeal si Brasov si nimeni nu banuia ca vor deveni cei mai indemanatici piloti ai raidului mongolez, premiati cu Land Rover Award pentru aceasta performanta.
Eu insumi pasionat de sporturi extreme sau „rare” – cum imi place sa le numesc – am intentionat sa aplic pentru preselectiile Camel Trophy, insa statutul de jurnalist m-a limitat la stricta optiune de a insoti echipajul in concurs. Mi-a fost suficient sa ajung acolo, pentru a sti ca nu voi fi doar un turist. M-au cucerit din prima secunda imaginea salbatica a platoului Gobi, viata primordiala prezenta la fiecare pas, provocarea lansata de natura nestapanita, dar si tehnologia cu care omul s-a prezentat la startul acestei incercari.
Cand am ajuns in Ulan Bator, capitala Mongoliei, cele 22 de echipaje erau deja pregatite pentru debutul raidului, care era programat doua zile mai tarziu. Mihai si Cornel erau intr-o forma foarte buna si abia asteptau sa se suie la volan. In tarcul special amenajat pentru masini, cea cu steagul Romaniei era singura cu usile deschise, desi se lasase seara. Cei doi isi ancorau echipamentul, studiau cu atentie instrumentele electronice de orientare, cele de comunicare, verificau trusele de scule si instrumente auxiliare ale masinii.
Le-am cerut voie sa ma alatur activitatii lor si foarte incantati au inceput sa-mi povesteasca despre noile descoperiri. Masina, Land Rover Discovery 300 TDI, varianta cu 5 usi, era perfect echipata pentru offroad in cele mai grele conditii. Pe cabina era deja ancorat caiacul de doua persoane, iar in portbagaj erau echipamente diverse, inclusiv pentru mountain biking. Land Rover-ul era echipat cu scuturi groase de dur-aluminiu, pentru a proteja baia de ulei si rezervorul de combustibil, semn clar pentru incercarile la care organizatorii urmau sa-i supuna pe concurenti. Situat la o medie de 1.500 de metri altitudine, desertul Gobi ne primea in luna mai cu o clima foarte diversificata: soare si 20 de grade in miezul zilei, relief cu vegetatie frageda de primavara, dar si zapada, viscol si temperaturi spre zero grade la altitudine. La punctul de start nu banuia nimeni ceea ce avea sa urmeze.
Pentru jurnalisti erau doua optiuni: zboruri cu elicopterul dintr-un punct intr-altul, in zonele unde concurentii aveau sa desfasoare etape de trial, sau participarea activa la raidul propriu-zis, in masini auxiliare. Deoarece o mare parte a membrilor grupului caruia apartineam a optat pentru cea de-a doua varianta, organizatorii ne-au pus la dispozitie masinile si itinerarul separat, astfel incat ne-am trezit in mijlocul propriei expeditii. M-am obisnuit repede cu modelul Discovery, dar am fost fascinat si de Defender 110, modelul masinilor de asistenta. Regulile erau aceleasi ca ale oricarei competitii offroad, iar provocarile au fost pe masura asteptarilor. Masinile au raspuns cu brio fiecarei solicitari majore, cutia manuala, transmisia si articulatiile rezistand eroic unor solicitari venite din partea unor neprofesionisti, cum am fost eu. Masinile Discovery au parut ca si indestructibile in timpul acestui raid, atragand admiratia tuturor celor care au luat parte, intr-un fel sau altul, la acest fenomen.
Nu imi pot scoate din minte momentul in care echipajul Romaniei a fost gresit indrumat de catre localnici, astfel incat rezervorul masinii a fost umplut cu benzina, in locul motorinei. Motivul este unul lesne de inteles, pentru o persoana care cunoaste viata populatiei din platoul Gobi. Mici catune cu 40-50 de locuitori, purtand urmele fostei ocupatii sovietice, cu cladiri mici si fara geamuri, nefolosite. „Statia” de combustibil era o dugheana cu doua rezervoare si doua pompe manuale, fara pistol de alimentare. Vorbitori de limba rusa, localnicii stiau foarte clar ce inseamna „benzin” si „diesel”, dar lipsa inscriptiilor de pe pompe putea deruta pe oricine. In acele clipe eram impreuna cu Cornel si Mihai, iar primul nostru gand a fost sa anuntam echipa de asistenta Camel Trophy. Pana la sosirea Defender-urilor ne-am gandit sa demonstram ca „romanii se pricep la orice”, drept pentru care am deschis trusele de scule si am inceput sa desurubam zecile de imbusuri care prindeau scutul protector de caroserie. Ideea era sa scoatem rezervorul de combustibil, sa-l varsam in nisip, sa-l remontam si sa alimentam cu motorina.
Echipajele Defender au sosit la timp pentru a ne scuti de un efort inutil. Britanicii organizatori ai competitiei s-au amuzat pe seama noastra si ne-au invitat sa urmarim o salvare tehnica de tip „Camel Trophy Mongolia”. Au tractat masina de competitie a Romaniei pana pe varful unei dune, au plasat cele doua masini de asistenta in cele doua laterale ale Land Rover-ului Discovery si, cu ajutorul troliilor frontale, au ancorat caroseria din partea dreapta-sus la nivelul porbagajului atasat, respectiv diametral-opus in stanga-jos. Colaborand prin statiile de emisie-receptie, cei doi operatori de troliu au inceput sa incline masina de concurs pe partea busonului de alimentare cu combustibil, astfel incat caroseria a ajuns cu laterala pana la 2-3 centimetri de sol. Benzina a fost scursa in nisip prin santul sapat initial, fiind imediat inlocuita de motorina adusa de tehnicieni in canistrele de metal. Procedura a durat circa 20 de minute, iar cameramanii si fotografii Reuters au avut parte de cadre fantastice, deoarece momentul acestei salvari tehnice era chiar apusul soarelui, iar imaginea masinii inclinata in varful dunei parea epocala. S-a vorbit mult in tabara despre aceasta salvare, iar echipa Romaniei, cu tot cu ziaristi, a devenit brusc vedeta grupului.
Momentul mai-sus amintit a cerut o interventie in regim de urgenta, pentru a salva motorul Land Rover 300 TDI. Au fost, insa, zeci de situatii in care echipajele de asistenta nu au intervenit, ci doar au supravegheat autovehiculele de concurs. Spiritul de echipa s-a mentinut timp de 3 saptamani intre toti reprezentantii celor 20 de tari participante. Au fost clipe cand concurentii sau jurnalistii din teren au luat in comun initiativa si au ajutat localnicii in diferite situatii-cheie. In clasamentul general, punctele acumulate de echipajul Austriei a adus acestei tari locul I. La categoria „Pilotaj”, Romania a castigat trofeul „Land Rover Award”.
Experienta traita de mine este suficienta pentru a dori oricand sa o repet. Modele 4X4 fara cusur, un spirit de echipa iesit din comun si o organizare impecabila.
Ii multumim prietenului Razvan Spiridon pentru aceste inca „fierbinti” amintiri de la Camel Trophy Mongolia 1997, unde fara indoiala masinile Land Rover si motoarele Rover 300 TDI au reprezentat tehnica de baza si ajutorul de nadejde al echipajelor participante.