Defender defineste o perioada de 67 de ani de istorie si evolutie a marcii Land Rover la scara mondiala, identificandu-se cu tot ceea ce inseamna aventura, expeditie, motorizare, dar si cu sustinerea activitatilor umane in cele mai diverse conditii de clima, de altitudine, de relief si de izolare, pentru cercetare, pentru agricultura, pentru industrie, pentru servicii militare etc.
Pastrand proportiile, putem asemana mitul Defender ca fenomen al geniului si al creativitatii umane cu cel al catedralelor gotice ale Evului Mediu a caror constructie s-a desfasurat pe parcursul a sutelor de ani, iar cei care gandeau si incepeau constructia nu o puteau vedea terminata decat cu ochii mintii, iar cei care erau contemporani cu finalitatea lucrarii, bucurandu-se de aceasta, ii cunosteau pe cei care au gandit-o si au inceput-o numai din documentele istorice dezvoltate pe parcursul realizarii.
Pentru publicul larg din prezent, Defender defineste acel Land Rover atemporal avand caroserie din aluminiu, asamblata cu nituri, care ruleaza pe orice drum, in orice conditii meteorologice si care nu te lasa la greu; intr-un cuvant este nemuritor.
Perioadele si modelele care fac compozitia mitului Defender sunt:
* 1948-1958 LAND ROVER SERIES I;
* 1958-1961 LAND ROVER SERIES II;
* 1961-1971 LAND ROVER SERIES II A;
* 1971-1985 LAND ROVER SERIES III;
* 1985-1989 LAND ROVER 90, respectiv LAND ROVER 110;
* 1990-2015 LAND ROVER DEFENDER. Geneza ideii apartine fratilor Maurice si Spencer WILKS – inginer sef, respectiv director executiv al Rover Company, cu sediul in Solihull, Warwickshire, Anglia, Regatul Unit.
In vara lui 1947 cei doi frati se aflau cu familiile la casa de vacanta situata in apropierea plajei din golful Red Wharf, tinutul Anglesey, Tara Galilor, Regatul Unit. Maurice Wilks i-a schitat fratelui sau, Spencer, pe nisipul plajei din Red Wharf Bay primul desen al masinii, de geniu, ce avea sa fie construita pana in zilele noastre, cucerind mapamondul si lansand moda Defender.
In acelasi an avea sa fie construit primul prototip al masinii 4×4, cu un singur scaun si volan central, ampatament de 80 de inch, folosind un sasiu de Jeep ramas din al doilea razboi mondial, transmisie si motor Rover de 1389 cmc si 50 cp.
La 30 aprilie 1948 se deschidea Salonul Auto de la Amsterdam unde Rover Company prezenta in premiera mondiala noua masina 4×4, Land Rover, destinata sa acopere necesitatile civile si economice in crestere dupa incheierea devastatoarei conflagratii mondiale. Destinata initial sa sprijine munca agricultorilor si fermierilor, Land Rover avea sa devina mijlocul de transport si de lucru 4×4 indispensabil in toata lumea si nu doar pentru agricultura dar si pentru serviciile comunale, medicale, de politie, armata, servicii speciale.
Noul autovehicul Land Rover era fabricat in serie avand caroseria din „Birmabright” – un aliaj de aluminiu – ceea ce reprezenta o alta premiera mondiala; solutia aleasa se baza pe excendentul de aliaj de aluminiu din industria aeronautica de dupa incheierea celui de la doilea razboi mondial; aceeasi explicatie o are si culoarea primelor prototipuri: verde „Royal Air Force”, folosit pentru vopsirea avioanelor de lupta britanice in timpul razboiului.
La 11 martie 1948 era produs la Solihull primul exemplar de preproductie, avand seria de sasiu LR 1 si numarul de inmatriculare HUE 166 – cel mai vechi Land Rover din lume si totodata primul prototip din cele 48 de exemplare ale acelui an.
In noiembrie 1959 un exemplar cu ampatament de 88 inch al Seriei II avea sa fie al 250.000-lea.
In 1966 tot un Land Rover de 88 inch va fi exemplarul cu numarul 500.000.
In iunie 1976 in exemplar cu ampatament de 109 inch al Seriei III va marca 1.000.000 de bucati fabricate incepand cu 1948.
Sasiul clasic va insoti robustetea si durabilitatea fara limite a tuturor masinilor Land Rover din legenda Defender din 1948 pana in 2015. Trecerea de la arcuri lamelare la arcuri spirale s-a facut in 1983 pe un model 110 inch. In 1979 Seria III a marcat trecerea de la transmisia partial 4×4 – la permanent 4×4, transmisie lansata in 1970 tot de Land Rover odata cu prezentarea primului Sport Utility Vehicle (S.U.V) din lume – Range Rover.
Din seria motorizarilor ce au echipat Defender in cei 67 de ani amintim motoare Rover de 4 cilindri benzina si diesel, motoare pe benzina de 6 cilindri in linie din 1967 pana in 1979 cand a fost introdus motorul pe benzina Rover V8 (licenta Buick) (folosit in premiera pe Range Rover). Dupa 1990 motorizarile diesel au devenit majoritare si au inclus celebrele motoare Rover 200tdi si 300tdi, Td5 si apoi in anii 2000 motoare diesel Ford Duratorq/Puma.
Exista in design-ul acestei masini un element care a ramas neschimbat de la lansarea in aprilie 1958 a Seriei II pana in 2015 – rotunjimea caroseriei la mijlocul lateralelor stanga si dreapta, pornind de la extremitatea superioara a aripilor fata pana la spatele masinii. Aceasta amprenta stilistica de geniu apartine designer-ului britanic de automobile, David Bache. Modificarea adusa de el a transformat Seria I dintr-o masina cu laterale drepte si imagine agricola in masina cu stil si arbore genealogic numita (Sir) Defender.
In 1955 doua Land Rover Seria I au participat la raid-ul transcontinental „Oxford & Cambridge Far Eastern Expedition” – de la Londra la Singapore si retur.
In perioada 1968-1969 un Land Rover 109 model 1967, supranumit Aziza 3, pregatit si condus de arhitectul si fotograful italian Nino Cirani a traversat de la nord la sud continentele americane – din Alaska pana in Tara de Foc, parcurgand 102.000 km si atingand cea mai inalta cota – 5007 metri – pe un drum din Anzii bolivieni, stabilind un record automobilistic de exceptie.
Continuand trecerea in revista a unora dintre performantele inegalabile ale masinilor Land Rover din familia Defender, nu putem sa nu ne oprim la prezenta record a acestora la „Jocurile Olimpice 4×4” – Camel Trophy.
Camel Trophy a fost organizat numai cu masini Land Rover din 1981 pana in 1998. Editiile din 1983, 1984, 1985, 1986, 1988 si 1989 au folosit masini de competitie si asistenta: Seria III, LR90 si LR110. Editiile din 1990 pana in 1998 au folosit masini de asistenta LR110, LR127, respectiv Defender 110. Dintr-un total de 18 editii Land Rover/ Camel Trophy, masinile din familia Defender au fost prezente la 15 editii, in competitie sau in asistenta. In 1997 este notabila si prezenta echipei romanesti, despre care vom vorbi intr-un articol viitor.
Despre modelele si echiparile produse in 67 de ani de Land Rover se pot scrie pagini intregi de prezentare; vom aminti in continuare doar cateva, care au un caracter deosebit.
Comandourile britanice Special Air Service (S.A.S. Mobility Troop) si cele australiene au folosit in anii ’60 masini Land Rover 109 din Seriile II si IIA special echipate pentru misiuni de cercetare, recunoastere si diversiune. Avand un echipaj format din 3 militari aceste masini au fost supranumite „pink land rovers” fiind vopsite in roz, complet decapotate; autovehiculele aveau o importanta putere de foc; munitia si proviziile de la bord permiteau misiuni indelungate in desert. Culoarea extrem de inedita a fost aleasa de militarii din echipaje care au constatat ca roz-ul este camuflajul diurn ideal in desertul din Oman, unde actionau in acea perioada.
In anii ’90 fortele armate britanice au solicitat Land Rover proiectarea si constructia unui model derivat din Defender si denumit Wolf (motorizare 300 tdi) cu destinatie exclusiv militara pregatit pentru o larga varietate de echipari, inclusiv pentru comandourile S.A.S. Prezenta si rezistenta acestor masini in teatrele de operatiuni din Irak si Afganistan au sporit mitul Defender.
Sa mai spunem ca o varianta militara speciala este utilizata de comandourile armatei americane U.S. Army Ranger, denumita Ranger Special Operations Vehicle (R.S.O.V.); autovehiculul a fost construit incepand din anul 1992 pe platforma tehnica Defender 110 si este echipat tot cu motor turbodiesel in 4 cilindri.
In mai 2015 a fost fabricat Defender-ul 90 reprezentand exemplarul cu numarul 2.000.000, cu adevarat o piesa unica, de colectie, prezentata publicului la editia din vara de la „Goodwood Festival of Speed”, avand postul de conducere pe dreapta si numarul de inmatriculare S 90 HUE, drept omagiu adus primului Land Rover, prototipul HUE 166.
Vopsita in culoare Indus Silver si cu elemente in culoarea Santorini Black, masina are pe aripa stanga fata si pe scaune desenul reprezentand harta golfului Red Wharf. Inscriptia cu primul logo Land Rover, Solihull, England, cu mentiunea „1948-2015 No. 2.000.000” este prezenta pe tapiseria din piele a scaunelor dar si pe o placuta nituita de la spatele masinii, in dreapta rotii de rezerva. Semnaturile personalitatilor, dintre care amintin pe: dr. Ralf Speth – C.E.O. Jaguar Land Rover, Tim Slessor – membru al echipajelor primei expeditii transcontinentale din 1955, Stephen Wilks – fiul lui Maurice Wilks, Nick Wilks – fiul lui Spencer Wilks, Bear Grylls – explorator, precum si participanti la asamblarea manuala a exemplarului 2.000.000, toate sunt prezente pe o alta placuta de aluminiu nituita la baza scaunului soferului. Defender-ul S90 HUE a fost destinat vanzarii la o licitatie organizata in decembrie 2015 de catre cea mai veche si celebra casa de licitatii, Bonhams, veniturile realizate fiind destinate asociatiilor umanitare, printre care si Crucea Rosie.
Masina a fost achizionata de catre un client din Qatar, contra sumei de 400.000 de lire sterline, devenind cel mai scump Land Rover vandut in cei 67 de ani de existenta ai marcii britanice.
Editiile limitate produse in 2015 pentru a celebra ultimul vals al mitului Defender destinate lumii intregi au fost:
HERITAGE EDITION – 400 de exemplare, in versiunile 90 Hard Top, 90 Station Wagon si 110 Station Wagon, culoare „Grasmere Green”, ce aminteste de verdele R.A.F. al primelor modele. Un autocolant HUE 166 pe aripa stanga fata, omagiu adus primului Land Rover, jenti de tabla in culoarea caroseriei si acoperis alb. Inscriptia cu primul logo Land Rover, Solihull, England, cu mentiunea „1948-2015” este prezenta pe doua placute de aluminiu, nituite la spatele masinii in dreapta rotii de rezerva cat si in fata pe grila radiatorului.
ADVENTURE EDITION – 600 de exemplare, in versiunile 90 Station Wagon si 110 Station Wagon, este versiunea offroad a editiilor limitate din 2015. Echiparea suplimentara include: scut de protectie pentru partea inferioara, snorkel, portbagaj de pavilion, cauciucuri Goodyear MT/R, scaune din piele. Inscriptia cu primul logo Land Rover, Solihull, England, cu mentiunea „1948-2015” este prezenta pe doua placute de aluminiu, nituite la spatele masinii in dreapta rotii de rezerva cat si in fata, pe grila radiatorului.
AUTOBIOGRAPHY EDITION – 80 de exemplare, numai in versiunea 90 Station Wagon, este versiunea cea mai scumpa a celor 3 editii limitate, dar si cea mai bine echipata; scaune cu tapiserie din piele Windsor. Motorul diesel 2198 cmc are puterea majorata la 150 cp, fata de 122 cp la celelalte doua versiuni.
Exclusiv pentru piata italiana a fost produsa o editie limitata 2015: DEFENDER EXPEDITION – 100 de exemplare, in versiunea 90 Station Wagon. Echiparea suplimentara la versiunea E Pack include: scut de protectie pentru partea inferioara, snorkel, portbagaj de pavilion, cauciucuri Goodyear Wrangler MT/R 235/85 R16, troliu Warn M 8000 capacitate de 3600 kg si cablu de 8mm grosime si lungime de 30m, 2 proiectoare Rallye 3000, bullbar, sistem audio Alpine, culoarea caroseriei „Fuji White”; inscriptionari specifice editiei Defender Expedition, pe laterale, pavilion si capota motorului realizate din material „3M Avery cast”, motor diesel 2198 cmc, putere 122 cp, euro 5.
Cu siguranta, povestea mitului nu se incheie dupa 67 de ani de productie, avand in vedere ca 70% dintre toate modele produse de Land Rover circula inca pe drumurile publice, multe devenind de-a lungul timpului utilizate, reconditionate, colectionate si pastrate de pasionati din lumea intreaga. La existenta tuturor acestor modele contribuie si piesele, echipamentele, furnizate de distribuitori precum Bearmach, AllMakes/Terrafirma, Britpart, reprezentate in Romania de Land Atelier.