Scenele cu autoturismele oprite la marginea drumului, cu capota ridicată și învăluite în aburi, sunt mult mai rare astăzi. Grație sistemelor performante de răcire a motorului, riscul de supraîncălzire este redus semnificativ, însă nu este eliminat în întregime.
De aceea, trebuie să întreții corect instalația de răcire a mașinii, prin vizite regulate la service. În acest mod, îi prelungești durata de viață și îi menții performanțele.
În interiorul cilindrilor motorului, se poate atinge o temperatură cuprinsă între 1.800 și 2.000 de grade Celsius. Pentru a funcționa optim, motorul are nevoie de ajutor în reglarea termică, care se realizează prin antigelul din instalația de răcire.
Fiind un amestec de antigel și apă distilată, acest fluid are rolul de a proteja motorul împotriva supraîncălzirii, înghețului și coroziunii. Astfel, antigelul nu este necesar doar pentru a preveni înghețul și supraîncălzirea, ci și pentru a împiedica depunerile de calcar, prelungind durata de viață a motorului.
Un nivel scăzut de antigel sau diferite probleme ale instalației de răcire, împiedică funcționarea mașinii la o temperatură optimă, de 90-95 de grade.
Alături de antigel, există și alte componente auto importante în menținerea temperaturii corecte de funcționare a motorului, după cum urmează:
Acesta este una dintre cele mai importante componente ale sistemului de răcire, având rolul de a răci lichidul care vine de la motor, prin dispersarea lui și expunerea la aerul din exterior. În unele cazuri, radiatorul se poate înfunda sau poate acumula rugina, ceea ce va duce în timp la supraîncălzirea motorului.
Pentru ca radiatorul să funcționeze în parametri corecți, intervine ventilatorul. Acesta preia aerul venit din exterior și îl amplifică. Dacă radiatorul nu se învârte, nu înseamnă că este neapărat defect, existând și alte cauze care duc la nefuncționarea lui.
Circulația lichidului de răcire în canalele motorului este asigurată de pompa de apă, care are o durată de viață de 120.000 de kilometri. Atunci când există scurgeri din pompă, se uzează rulmenții sau se defectează rotorul, pompa nu va funcționa, ducând la supraîncălzirea motorului și la scurgeri ale lichidului de răcire.
Lichidul de răcire este găzduit de vasul de expansiune, care permite antigelului să se dilate, fără să se spargă sau să afecteze conductele sistemului de răcire. O verificare rapidă a acestuia trebuie efectuată cu regularitate, pentru a vedea dacă mașina ta dispune de suficient lichid de răcire.
O altă componentă importantă a sistemului de răcire este termostatul, cu rol în controlarea temperaturii și în direcționarea lichidului de răcire. Atunci când acesta nu funcționează, răcirea motorului nu se poate realiza.
La Land Atelier, identificăm problemele sistemului de răcire, iar în cazul în care ai nevoie de un nou termostat Range Rover, Land Rover sau Jaguar, îl găsești în magazinul nostru online.
În alte cazuri, poți avea nevoie de un nou răcitor ulei Range Rover sau termoflot Range Rover. Acesta crește durata de viață a motorului, prin furnizarea motorului cu uleiul răcit de care are nevoie, pentru a funcționa.
Există numeroase cauze care pot duce la defectarea sistemului de răcire, influențate de condițiile extreme de vreme și suprasolicitarea mașinii. Printre cele mai frecvente probleme pe care le poți întâmpina se află următoarele:
Să circuli cu un nivel prea mic de antigel, poate duce la explodarea garniturii de chiulasă sau la supraîncălzirea motorului. Deși daunele pe care le poate produce mașinii sunt costisitoare, este simplu să le previi, prin verificarea nivelului de antigel, până la limita maximă admisă.
Dacă nu există scurgeri, antigelul ar trebui să țină mult timp, fără să fie nevoie de completare sau înlocuire. În cazul în care observi că nivelul antigelului scade prea devreme, pot exista scurgeri, ce se pot observa prin pete de antigel sub mașină sau scurgeri interne, determinate de o garnitură de chiulasă sărită. Indiferent de situație, o vizită la un service auto va remedia rapid problema.
Chiar dacă lichidul de răcire este în cantitate suficientă, atunci când acesta își modifică culoarea, va produce defecțiuni ale mașinii. Modificarea culorii se întâmplă, atunci când instalația de răcire nu este corect întreținută.
Lichidul este contaminat cu particule metalice provenite din circuit, care va cauza ruginirea componentelor instalației de răcire, dacă acesta circulă repetat prin radiator și pompa de apă.
Termostatul se poate defecta, atunci când folosește un lichid de răcire necorespunzător. În această situație, motorul este nevoit să funcționeze la o temperatură mai mică, dacă termostatul rămâne blocat pe poziția deschis.
În cazul în care este blocat pe poziția închis, poate surveni supraîncălzirea motorului și deteriorarea chiulasei sau a altor componente. Din păcate, costurile de reparație sunt mult mai mari, față de simpla înlocuire a antigelului, cu unul de calitate, într-o diluție adecvată.
Aceasta este una dintre cele mai frecvente probleme ale instalației de răcire a mașinii, fiind cauzată de slăbirea sau ruperea curelei de antrenare. Din cauza faptului că fluxul de aer spre radiator scade, motorul nu poate funcționa la o temperatură optimă, ducând la supraîncălzirea și defectarea lui.
Pompa de apă se poate defecta, situație în care vei remarca sunete nefirești la accelerare, acumularea de rugină sau depuneri la nivelul ei sau scurgeri ale lichidului de răcire.
Ca și în cazul altor componente ale sistemului de răcire, defectarea pompei de apă poate duce la creșterea temperaturii motorului și uzura acestuia.
Astfel de situații pot fi evitate prin verificarea și reglarea curelei de antrenare.
Rugina și impuritățile duc la înfundarea radiatorului, care periclitează funcționarea întregului sistem de răcire. Din fericire, această problemă se poate remedia rapid, prin utilizarea unei tije sau cu ajutorul aerului comprimat.
Multe dintre problemele unei mașini pot fi evitate, prin întreținerea ei corectă. Respectarea reviziilor auto este, fără îndoială, prima măsură pe care poți lua. Acestea au rolul de a verifica sistemele importante ale mașinii, a înlocui fluidele și componentele uzate și a depista la timp orice probleme, înainte de a deveni avarii majore.
De asemenea, îți recomandăm să verifici și să completezi cu regularitate nivelul lichidului de răcire. Reține că lichidul se înlocuiește la cel mult 3 ani sau imediat ce își schimbă culoarea, pentru a-și îndeplini rolul de răcire.
Alte verificări simple, dar esențiale pentru orice mașină, includ verificarea gradului de întindere a curelei de antrenare și reglarea ei, atunci când este cazul. Nu în ultimul rând, se verifică conductele, astfel încât să nu existe scurgeri ale lichidului de răcire.
Mașina îți dă mai multe semne, care te avertizează cu privire la o problemă a sistemului de răcire. Cel mai probabil, poți remarca supraîncălzirea motorului, semnalată prin aprinderea martorului de temperatură și a aburului care iese din motor.
În această situație, se verifică și completează cu ulei de răcire, iar dacă supraîncălzirea motorului se menține, mergi cât mai repede la un atelier auto.
Alte semne includ scurgeri ale lichidului de răcire sau o modificare a culorii acestuia.
În funcție de problema survenită la sistemul de răcire, mai poți observa o creștere a consumului de combustibil sau zgomote neobișnuite la accelerație, ce necesită o evaluare la un tehnician.
Pentru orice problemă la un automobil Land Rover, Range Rover și Jaguar, te așteptăm la Land Atelier, pentru evaluări amănunțite, diagnoze precise și reparații complexe. Tehnicienii noștri cu experiență îți stau la dispoziție cu soluții complete de service și piese auto de calitate. Contactează-ne și află mai multe!