Multe dintre defecțiunile motorului sunt cauzate de defectarea pistoanelor, care duce la pierderea compresiei, scurgeri de gaz și lubrifiere incorectă. Supraîncălzirea motorului și utilizarea unui combustibil de calitate slabă, afectează funcționarea mașinii, cauzând, printre altele, arderea sau fisurarea pistoanelor.
Poți afla rapid care este gradul de uzură al unui piston Range Rover și despre existența altor defecțiuni ale motorului, prin efectuarea unui test de compresie. Acesta nu trebuie realizat neapărat într-un atelier auto, dacă ai uneltele necesare la îndemână.
Testul de compresie dezvăluie starea supapelor și a pistoanelor unei mașini. Astfel, cu ajutorul lui, poți afla nivelul de uzură al supapelor de admisie și evacuare, al inelelor pistonului și al garniturii de chiulasă.
Cu toate că fiecare motor este unic, există un nivel standard de compresie, care se măsoară în bari. În funcție de rezultatele obținute, poți depista un piston Range Rover uzat, fără să dezasamblezi motorul.
Pistoanele se pot deteriora din cauza supraîncălzirii motorului sau a vibrațiilor crescute. Supraîncălzirea motorului poate duce și la un întinzător distribuție Range Rover defect, care avariază motorul.
Pentru a efectua un test de compresie, pornește motorul și lasă-l să se încălzească, deoarece pistoanele se dilată, atunci când se încălzesc, făcând posibilă citirea unei compresii corecte.
După încălzire, se oprește motorul și alimentarea, pentru a dezactiva sistemul de aprindere și a nu porni motorul în timpul testării. Continuă cu deconectarea fiselor bujiilor, având grijă să le scoți pe toate, iar după aceea, poți scoate bujiile.
În locul unde ar trebui să fie bujia, se instalează manometrul, pentru a testa compresia fiecărui cilindru în parte. În cazul motoarelor pe benzină, valoarea compresiei trebuie să fie între 10-13 bari, în timp ce pentru cele diesel, aceasta este în jur de 23-40 bari. Consultă manualul de utilizare, pentru a afla exact care este valoarea optimă a compresiei la mașina ta.
Vei avea nevoie de ajutorul unei persoane care să citească ce apare pe manometru, în timp ce tu vei porni și reporni motorul de mai multe ori.
Un test de compresie este necesar, atunci când vrei să cumperi o mașină rulată, pentru a afla care este starea de sănătate a motorului. Totodată, acesta este util și dacă observi o scădere a performanțelor mașinii, a cărei cauză nu o poți explica.
Factorii care duc la scăderea compresiei mașinii includ deteriorarea pistoanelor, scurgeri la nivelul supapelor, o curea de distribuție deteriorată sau slăbirea garniturii de chiulasă.
O compresie slabă a motorului poate duce la un consum crescut de combustibil și de ulei, dificultăți de accelerare, vibrare crescută a motorului și supraîncălzirea lui. Aceasta nu poate fi trecută cu vederea, pentru a preveni eventuale defecțiuni mult mai costisitoare.
Unii posesori de autoturisme aleg să achiziționeze un manometru, pentru a testa compresia motorului, în timp ce alți merg cu mașina în service. Oricare ar fi varianta cea mai avantajoasă pentru tine, testarea compresiei este o modalitate simplă, prin care îți evaluezi corect mașina.