In 1947, primul prototip Land Rover era realizat pornind de la ideea dezvoltarii civile si utilitare a legendei militare a celui de-al doilea razboi mondial – Jeep-ul Willys – asemanarile dintre cele doua vehicule fiind puternice, partea din spate a caroseriei, grila radiatorului, farurile retrase si aripile fata curbate spre inainte conducandu-ne la imaginea Seriilor.
Din acel moment, Land Rover a reusit pe deplin sa dezvolte, sa inoveze si sa creeze referinte legendare in lumea constructiei de automobile 4×4.
Astfel, vom clasifica trei categorii de vehicule all-terrain din familia Land Rover:
1. Categoria utilitar si greu 4×4 reprezentata si dezvoltata istoric de Seria 1, Seria 2 si 2A, Seria 3, Ninety & Oneten, respectiv ultimul clasic al zilelor noastre – Defender;
2. Categoria S.U.V. de lux prezentata si reprezentata de magicul si inegalabilul Range Rover;
3. Categoria S.U.V. de familie, aventura si divertisment prezentata si reprezentata de inepuizabilul Discovery.
In cei 50 de ani trecuti de la momentul primului prototip Land Rover, marca a inventat, a lansat, a dezvoltat si a consacrat referinte indubitabile pe piata 4×4, stabilind recorduri de modele, motorizari, victorii in competitii purtate pe toate meridianele globului, toate acestea spuse in cel mai rezumativ mod cu putinta, fara a uita recordurile de vanzari greu de egalat.
Cu certitudine, genialitatea ideilor primare ale fratilor Wilks au condus la aparitia marcii si a conceptului de 4×4 modern mai intai utilitar, apoi de lux si nu in ultimul rand de familie. Au mai fost apoi nenumaratele presiuni ale concurentei nord-americane si japoneze, au fost echipe si generatii de specialisti de la Solihull care au visat, proiectat si realizat in jumatate de secol toate aceste bijuterii tehnice de care ne bucuram in prezent. Nu in ultimul rand a fost reactia pietei, reflectata in vanzarile fiecarui model, fiecarei motorizari, fiecarei versiuni.
O intrebare vine de la sine: Ce elemente comune majore au toate realizarile Land Rover din 1947 pana in 1997?
Primul raspuns ar fi sasiul. Toate sunt constructii auto ce folosesc ca baza un sasiu din otel, fie cu suspensii cu arcuri lamelare pana la Seria 3 inclusiv si mai apoi elicoidale, fie cu amortizoare hidraulice sau perne de aer. Caroseria initiala de aluminiu a fost dezvoltata in timp la caroserii mixte aluminiu/otel, pentru ca in acest mileniu ultimele noutati sa fie realizate din nou din aluminiu.
Un al doilea raspuns ar fi pozitionarea longitudinala a motorului.
Cele doua raspunsuri definesc la modul cel mai general constructia unui Land Rover clasic, care poate fi cu transmisie 4×4, nepermanenta, vezi cazul Seriilor sau permaneta 4×4 incepand cu Range Rover, Defender si Discovery. Aceasta definitie ne conduce si la conturarea unei categorii de proprietari de Land Rover – conservatorii, puristii, adica cei care iubesc marca si realizarile ei in forma clasica cu marile ei avantaje in regim „offroad” si „onroad” si accepta dezavantajele numite greutate si consum.
Putem spune ca aceasta categorie de proprietari a reprezentat in primii 50 de ani de existenta Land Rover factorul uman din piata de consum care a impins marca spre legenda fara compromis, acceptand minusurile inerente oricarei realizari tehnice. In zilele noastre tot ei continua mitul Land Rover in forma originala pentru a-l preda generatiilor viitoare.
La inceputul anilor ’90, concurenta incepea atacul cu o noua categorie de autoturisme 4×4 – S.U.V. compacte, ceea ce a condus la un raspuns pe masura de la Solihull, concretizat in 1997 prin aparitia primului Land Rover din istorie folosind caroserie autoportanta, fara sasiu si cu motorul pozitionat transversal, transmisie 4×4 permanenta, folosind o alta solutie tehnica decat clasica cutie de transfer high/low. Este primul model Land Rover unde sistemul electronic incepe sa cucereasca pozitiile mecanicii clasice.
Numele ales pentru noua era in istoria Land Rover: Freelander.
Motoarele alese au fost de 4 cilindri in linie, diesel (2 litri, 2 modele de motoare) si benzina (1,8 litri) dar si de 6 cilindri in „V” benzina (2,5 litri) cuplate la cutii de viteze manuale si automate (cea din urma regasindu-se doar la V6 si TD4).
Caroseriile utilizate au fost cu 3 respectiv 5 usi, toate avand 5 locuri.
Familia Land Rover primea astfel o noua categorie, cea a Compact Sport Utility Vehicle sau altfel spus SOFT 4×4, masini de oras cu valente usoare 4×4.
Pentru a promova noua realizare cei de la Land Rover au inscris Freelander (1) in editia 1998 a Camel Trophy, desfasurata in Argentina, in Tara de Foc.
In primii 5 ani de productie, Freelander 1 a reusit recorduri de vanzare in Europa in segmentul 4×4.
Land Rover Freelander 1 a fost produs pana in 2006, fiind purtatorul solutiei caroseriei autoportante in noul secol si in noul mileniu, caroserie transmisa incepand cu 2011 ultimelor 3 noutati semnate Range Rover.