PRIMUL RANGE ROVER. ULTIMUL CLASSIC.

In istoria Land Rover, doua momente au marcat definitiv existenta si supravietuirea Companiei Rover din Solihull: 1948 (lansarea Seriei 1) si 1970 (lansarea Range Rover).

Despre istoria si succesul Seriilor am vorbit pe larg intr-un articol anterior. In acest material vom derula mitul Range Rover, o adevarata capodopera in istoria industriei auto.

Daca din 1995 – la incheierea productiei acestei prime generatii Range Rover – constructorul l-a denumit „Classic”, sa vedem cum s-a nascut, cum a evoluat si cum a revolutionat automobilismul mondial.

Suntem in 1966.
Seria 2A este in plin avant si succes mondial cu sasiul de 88 si 109 inch. In lume concurentii nu stau pe loc, in special japonezii de la Nissan si Toyota incep sa atace piata 4×4 cu masini avand motoare de 3.0 si 4.0 litri.
Americanele Ford Bronco si Jeep Wagoneer reprezentau alternative tot cu cilindree mare pentru Seria 2A, ale carei capacitati offroad si polivalenta erau „umbrite” de confort si de tehnologie de top, dupa 18 ani de la aparitia Seriei 1.
La Solihull, echipa de specialisti alocati unui nou proiect 4×4 – absolut nou – lucreaza de zor si in 1967 primele prototipuri incep sa intre in probe de drum. Aveau sa poarte denumirea „Velar”.
Povestea spune ca denumirea „Velar” vine de la initialele „VEngine in LAnd Rover” si, ca orice poveste, ea ne arata succesul enorm de care s-a bucurat si se bucura aceasta minunata realizare inginereasca intrata in legenda.
De fapt, aceasta denumire data de unul dintre specialistii de la British Leyland (caruia ii apartinea la acea vreme Rover Company) pentru un proiect dezvoltat de Rover si Alvis, vine din limba italiana (velare inseamna a acoperi) si a fost preluata si de proiectul Range Rover, pentru a putea acoperi denumirea finala in timpul probelor desfasurate atat in Europa cat si desertul Sahara – in Algeria si Maroc.

Sa vedem ce s-a acoperit pana la lansarea din iunie 1970.

Un autoturism complet nou, sasiu cu ampatament de 100 inch, caroserie in 3 usi, din aluminiu, tractiune 4×4 permanenta, motor V8, 3528 cmc, 135 cp, frana cu discuri pe toate rotile, suspensie cu arcuri elicoidale, 5 locuri.
Paradoxul acestui senzational proiect a fost originea motorului achizitionat de Rover pe baza unei licente de la Buick.
Spre deosebire de proiectele anilor ’46-’47 care au dus la lansarea Seriei 1, Range Rover a beneficiat de experienta acumulata in constructia Seriilor 1, 2 si 2A dar si de extrem de multele teste onroad si offroad pe baza carora s-a ajuns la modificari importante la motorul V8 de origine Buick, pentru a-l aduce la nivelul impus de noul proiect Range Rover.
Astfel, raportul de compresie a fost coborat de la 10:1 la 8:1.
Carburatoarele cvadruple originale americane au ridicat probleme la parcurgerea unor viraje foarte stranse, ceea ce ducea la supralimentarea sau gatuirea cu benzina a motorului in functie de partea pe care se lua virajul. Astfel, s-a ajuns la utilizarea a 2 carburatoare orizontale englezesti S.U. (Skinners Union) celebre in acei ani. Totusi, probele offroad au evidentiat carente de alimentare a motorului la parcurgerea unor planuri inclinate spre inapoi sau spre inaintea masinii, astfel ca s-a decis in final folosirea a 2 carburatoare orizontale Zenith Stromberg, care au corespuns tuturor cerintelor.
O mica paranteza legata de carburatoare orizontale, in special S.U., construite de fratii Skinners:
– acestea au marcat succesul in timpul celui de-al doilea razboi mondial echipand motoarele avioanelor britanice de vanatoare si de bombardament, reglajele lor nefiind influentate de altitudine, problema prezenta la carburatoarele verticale.

Masina astfel configurata reprezenta o premiera mondiala de exceptie care avea performante de top onroad – tinuta de drum, viteza, confort, capacitate de franare – dar si offroad – unghiuri de trecere mari, posibilitatea cuplarii high si low, 4×4 permanent.
Se nastea asadar primul S.U.V. – Sport Utility Vehicle – din lume.

Intre 1971 si 1972 Range Rover a participat la expeditia britanica trans-americana ce a traversat America, de la Nord la Sud – din Alaska pana la Capul Horn.
Editiile 1981 si 1982 ale Camel Trophy au fost organizate folosind masini Range Rover.
In 1981 a fost lansata caroseria de aluminiu cu 5 usi in completarea celei initiale cu 3 usi.
In 1986 carburatoarele au fost inlocuite cu injectie electronica Lucas si o noua masca si bara au fost desenate pentru Range Rover.
Anul 1990 a adus marirea capacitatii motorului la 3947 cmc si in 1992 a aparut si varianta V8 de 4197 cmc ambele variante tot cu injectie electronica.

In ciuda performantelor excelente, motorul V8 era suprataxat in multe tari avand si un consum ridicat, ceea ce a impus gasirea unei solutii diesel care sa foloseasca o cilindree mai mica si un cuplu comparabil cu al motorului V8 pe benzina. In 1986 apare un motor turbo diesel de 4 cilindri in linie, 2393 cmc, de origine italiana, fabricat de V.M. Motori, fiecare cilindru avand propria chiulasa.
In 1987 Range Rover Turbo Diesel a obtinut numeroase recorduri de viteza si fiabilitate, printre care si o cursa de 24 de ore la viteza de 160 km/h. In 1989 cilindreea motorului V.M. a cescut la 2499 cmc.

Din 1992 motoarele Turbo Diesel V.M. au fost inlocuite cu legendarele motoare Turbo Diesel Rover 200 TDI (non Euro) si 300 TDI (Euro 2 ) care aveau sa faca parte din mitul Camel Trophy al anilor 90 echipand a alta legenda Land Rover – ruda de sange nobil a Range Rover – Discovery.

In 1994 este lansat modelul P38, iar modelul legendar din 1970 va primi denumirea de Range Rover Classic pana la iesirea din fabricatie in 1995.

AUTOR
Giuseppe Rossi – Masini De Epoca

Blog
ARTICOLE SIMILARE
Contacteaza LandAtelier