Supraîncălzirea motorului: De ce se produce și cum să o previi?

Dacă unele probleme în funcționarea mașinii sunt minore și pot fi rezolvate, fără cunoștințe serioase de mecanică sau ajutorul unui tehnician auto, altele sunt mai complexe și necesită o atenție deosebită. Cele care apar la nivelul blocului motor produc, pe bună dreptate, îngrijorare în rândul posesorilor de autoturisme. 

 

Defecțiunile motorului sunt semnalate prin numeroase simptome, supraîncălzirea lui fiind una dintre acestea. În continuare, îți explicăm de ce apare supraîncălzirea motorului, cum poți să o eviți, dar și ce trebuie să faci, pentru a preveni defecțiunile majore.

 

 

De ce se supraîncălzește motorul?

 

Există cauze multiple care duc la supraîncălzirea motorului și multe dintre ele sunt asociate cu o problemă la nivelul sistemului de răcire. Acesta este alcătuit din pompa de apă, termostat, senzori, radiator și ventilator, componente ce acționează, pentru a împiedica creșterea prea mare a temperaturii motorului.

 

Sistemul de răcire elimină căldura cu ajutorul unui radiator, prin intermediul lichidului de răcire, cunoscut și sub denumirea de antigel.

 

Atunci când acesta nu funcționează optim, temperatura motorului poate urca peste 115 grade Celsius, cauzând diferite probleme.

 

Iată care sunt principalele cauze, responsabile de supraîncălzirea motorului:

 

  •  Nivel prea mic de antigel

 

Antigelul are rolul de a răci piesele componente ale motorului, prevenind supraîncălzirea și coroziunea lui. Verifică dacă ai suficient antigel, prin deschiderea capacului radiatorului. Trebuie ca lichidul să ajungă până la semnul „plin”.

 

Antigelul de schimbă la 4-5 ani, în funcție de recomandările producătorului.

 

  •  Scurgeri de antigel

 

În unele cazuri, pot apărea scurgeri ale sistemului de răcire, ce implicit duc la scăderea nivelului de antigel. Acesta se găsește în formă concentrată, iar pentru a fi adăugat în sistemul de răcire, se diluează cu apă distilată.

 

Proporția diluării depinde de recomandările producătorului. Dacă se adaugă prea multă apă distilată, există riscul ca lichidul să se scurgă pe la sistemul de etanșare a pompei. Scurgerile pot apărea și în urma unei coroziuni.

 

  • Blocarea radiatorului

 

Depozitele minerale sau corpurile străine, care au pătruns în interiorul sistemului de răcire, pot bloca radiatorul și cauza supraîncălzirea motorului.

 

  • Pompă de apă defectă

 

Circulația lichidului de răcire este asigurată de pompa de apă, dar uneori rotorul ei se poate defecta. În acest caz, există riscul ca motorul să se supraîncălzească.

 

  • Temperaturile negative

 

Atunci când temperaturile sunt negative, ai grijă să folosești un lichid de răcire suficient de concentrat, pentru a nu se coagula în sistemul de răcire. Un antigel înghețat afectează sistemul de răcire și poate cauza avarii costisitoare.

 

  • Ulei de motor insuficient sau de o slabă calitate

 

Nu în ultimul rând, trebuie să folosești un ulei de motor de calitate, care trebuie înlocuit la timp, pentru a lubrifia corespunzător componentele motorului. Degradarea uleiului de motor reduce capacitatea lui de a absorbi căldura și conduce la supraîncălzirea și deteriorarea componentelor motorului.

 

Neschimbarea uleiului de motor la timp poate deteriora și alte componente ale mașinii. Dacă ai o distribuție Range Rover Evoque defectă, tot folosirea unui ulei uzat sau necorespunzător poate fi de vină.

 

  • Termostat defect

 

Debitul lichidului de răcire este reglat de termostat, în funcție de temperatura motorului. Dacă acesta nu funcționează optim, lichidul de răcire nu își poate îndeplini corect rolul de a răci motorul. La Land Atelier, găsești atât termoflot Range Rover, cât și termostat Range Rover, ambele importante pentru menținerea unei temperaturi optime a motorului.

 

 

Semne că motorul se supraîncălzește

 

Mașinile sunt echipate cu un indicator de temperatură pe tabloul de bord, care se aprinde sau declanșează o avertizare sonoră, atunci când temperatura motorului crește peste 110 – 120 de grade Celsius.

 

De asemenea, vei observa fum sau abur din partea din față a vehiculului, indicând că lichidul de răcire fierbe. Supraîncălzirea motorului se poate manifesta și printr-o pierdere bruscă a puterii.

 

 

Cum procedezi cu un motor supraîncălzit?

 

Dacă martorul de temperatură se aprinde în timp ce conduci, trebuie să tragi pe dreapta cât mai repede și să oprești motorul. Nu continua să conduci, deoarece poți cauza o defecțiune mult mai gravă.

 

Așteaptă câteva minute, până la răcirea motorului, înainte să ridici capota sau să desfaci capacul radiatorului, deoarece există riscul de arsuri grave, din cauza aburului fierbinte, eliberat de la motor.

 

După ce motorul s-a răcit, verifică nivelul de antigel și completează-l, în cazul în care este necesar, până la nivelul indicat. Completarea antigelului se realizează doar cu motorul rece, pentru a nu afecta vasul de expansiune.

 

Tot acum este momentul să arunci o privire și asupra unei eventuale scurgeri existente la nivelul sistemului de răcire.

 

Evaluează radiatorul și conexiunile dintre conductele flexibile și radiator sau radiator și pompa de apă. Dacă scurgerea este determinată de o fisură a chiulasei sau a garniturii de chiulasă, este necesar un test de presiune a sistemului de răcire pentru depistarea ei, deoarece nu se poate observa cu ochiul liber.

 

În cazul în care supraîncălzirea motorului se repetă, mergi de urgență la un service auto, pentru a identifica corect cauza. Aici tehnicienii auto vor înlocui componentele defecte, fie că este o problemă cu pompa de apă, termostatul, radiatorul, ventilatorul sau alte părți ale sistemului de răcire.

 

 

Cum să utilizezi corect antigelul?

 

Achiziționează doar antigel compatibil cu componentele motorului mașinii tale, ținând cont de recomandările producătorului. Dacă nu ești atent la tipul de antigel utilizat, există riscul ca motorul să fie avariat iremediabil.

 

Antigelul este disponibil atât în formă pură, cât și diluat. Dacă îl alegi în formă pură, pentru folosirea lui corectă, este nevoie să îl diluezi cu apă distilată. Chiar dacă diluarea se face cu ușurință, este important să ții cont de proporția recomandată de producător. Adăugarea unei cantități prea mari de apă, poate duce la supraîncălzirea motorului.

 

Pe de altă parte, dacă adaugi mai mult antigel decât apă, există riscul ca acesta să nu circule corespunzător în sistemul de răcire.

 

Apa pe care o folosești contează, nefiind recomandată cea de la robinet, pentru că nu va putea răci și lubrifia corect motorul. În cazul în care nu ai apă distilată la îndemână, poți completa doar cu antigel, însă cu o cantitate mică, pentru a proteja motorul.

 

 

De ce să nu ignori supraîncălzirea motorului?

 

Supraîncălzirea motorului nu trebuie ignorată, pentru că poate produce daune severe. Dacă în cel mai fericit caz, este vorba despre un nivel prea mic de antigel, se poate remedia rapid, prin completarea lichidului, până la nivelul corespunzător. În celelalte situații, trebuie să mergi cât mai repede la un atelier auto. 

 

Menținerea motorului la temperaturi prea ridicate o vreme îndelungată, deteriorează componente vitale pentru funcționarea optimă a mașinii, precum chiulasa. În cazuri grave, poate fi necesară chiar înlocuirea completă a motorului.

 

 

Alte recomandări pentru protejarea motorului

 

Menținerea unui nivel optim de antigel nu este singura măsură pe care o poți lua, pentru a-ți proteja motorul. Ignorarea programului de întreținere, poate cauza o uzură accelerată a componentelor motorului.

 

De asemenea, folosirea unui ulei inferior, duce la deteriorarea motorului. Filtrele de ulei sunt și ele importante. Schimbă cu regularitate filtrele de aer, ulei și combustibil, pentru a menține performanțele mașinii și a împiedica creșterea consumului de combustibil.

 

Modul în care conduci, influențează și el starea de funcționare a motorului. Condusul la turații mari și suprasolicitarea mașinii, îi reduce durata de viață. Nu în ultimul rând, trebuie să acorzi atenție pieselor de schimb.

 

Sunt de evitat cele second hand sau care nu corespund standardelor producătorului. În caz contrar, vei economisi pe termen scurt, dar pe termen lung, reparațiile vor fi mult mai costisitoare, fiind necesar să revii în service pentru alte intervenții.

 

Ține cont de aceste recomandări și întreține-ți corespunzător mașina, pentru călătorii sigure. Iar dacă ai nevoie de piese sau reparații pentru orice model de Land Rover, Range Rover sau Jaguar, contactează un specialist Land Atelier. Tehnicienii noștri au grijă de buna funcționare a mașinii tale, cu reparații de încredere și piese originale.

Blog
ARTICOLE SIMILARE
Contacteaza LandAtelier