La 27 septembrie 2018 s-au implinit 50 de ani de la prezentarea oficiala a Jaguar-ului XJ de la „British Motor Show”.
Ulterior, in spoturile TV care promovau limuzina, Sir William LYONS, fondatorul Jaguar Cars, a prezentat-o drept „The Finest Jaguar Ever”.
Vom incerca in cele ce urmeaza sa aflam cum a luat nastere aceasta limuzina cu totul inovatoare la momentul aparitiei sale si avand cea mai rafinata gena tehnica, fiind si ultima creatie semnata de magicianul creator al „pisicilor aristocrate” din Coventry – Sir William Lyons.
La mijlocul deceniului 5, Jaguar Cars reusea 5 victorii legendare la cursa de 24 de ore de la Le Mans urcand pe prima pozitie a podiumului de premiere in anii 1951 si 1953 cu celebra masina Jaguar C-Type si apoi in 1955, 1956 si 1957 cu o alta celebra masina, Jaguar D-Type.
Jaguar C-Type era versiunea de competitie a masinii XK 120 – cu „C” de la „competition” – si utiliza o versiune imbunatatita a faimosului motor Jaguar XK cu 6 cilindri in linie, 2 axe cu came si bineinteles cu o alta caroserie, avand o aerodinamica studiata si adaptata competitiilor.
Denumirea XK, folosita pentru motor, defineste prin codificare – „eXperimental K project” – puternica implicare a Jaguar Cars in cercetarea, studierea si realizarea unor motoare de top, utilizabile pe masini sport de serie, cat si pe masini sport de inalta performanta.
In mod natural a fost dezvoltata o noua masina de competitii avand ca unic scop atingerea unor noi victorii la cursa de la Le Mans si astfel a aparut Jaguar D-Type, denumire ce semnifica continuitatea in traditie si legenda, confirmate cu prisosinta prin 3 noi victorii succesive 1955, 1967 si 1957, motorizarea fiind asigurata de acelasi faimos motor XK.
La sfarsitul anilor 50, un numar extrem de mic de caroserii ale modelului de competitie D-Type ramase in fabrica din Coventry au fost folosite pentru realizarea uneia dintre cele mai exclusiviste masini sport de strada realizate vreodata de Jaguar – celebrul roadster XKSS – motorizat de propulsorul XK. Unul dintre cele 16 exemplare realizate, a apartinut celebrului actor Steve McQueen, bijuteria pe 4 roti putand fi admirata in prezent intr-un faimos muzeu al automobilului din Los Angeles.
Si cum legenda naste legende, intreaga tehnologie de inalta clasa dezvoltata si testata in cursele de anduranta de 24 de ore de la Le Mans, pe modelul de competitie Jaguar D-Type, au fost inglobate in cel mai celebru model Jaguar al tuturor timpurilor – E-Type, lansat in 1961.
Succesul mondial inregistrat de E-Type a condus in anii 1963-1964 la demararea unui nou proiect la uzinele Jaguar din Browns Lane, Coventry, cu nume de cod XJ 4 – „eXperimental Jaguar no. 4” – pentru realizarea unei limuzine complet noi, revolutionara tehnologic, imbinand toate elementele mecanice (motor, transmisie, punti, sisteme de rulare, suspensie) folosite pe super modelul sport Jaguar E-Type, montate pe caroserie absolut noua, ce va deveni in timp sinonimul pentru limuzinele sport Jaguar de inalta clasa.
Motorul utilizat pe limuzina XJ 6 (in 6 cilindri) a fost legendarul XK, in versiunea de 4235 cmc si cea mai mare dintre cele 3 (performante) fabricate de-a lungul timpului: 3,4 litri, 3,8 litri si 4,2 litri. Versiunea economica a motorului XK, de 2792 cmc, 142 cp, s-a dovedit o solutie submotorizata a limuzinei, care nu a repurtat succes de piata.
Versiunea de 4,2 litri a fost lansata in 1964 pe pietele din Marea Britanie si Italia, unde normele de protectie a mediului erau mult mai permisive, o data cu seria 2 a Jaguarului E-Type, avand reale valente sportive si de fiabilitate: chiulasa de aluminiu, 2 axe cu came, 2 carburatoare orizontale S.U. HD 8, 248cp (la 5500rotatii/min, raport de compresie de 9:1).
Cutiile de viteze care au echipat Jaguar-ul XJ 6 seria 1 („earlier series 1”) au fost mecanice – cu 4 trepte de mers inainte si echipate cu „overdrive” de constructie britanica, dar si automate Borg Warner 8 (fabricate in S.U.A.), avand 3 trepte de mers inainte, cu regim economic (plecare de pe loc cu viteza a 2-a) si sportiv (plecare de pe loc cu prima viteza).
Puntea spate independenta Salisbury era echipata standard cu diferential autoblocant tip Detroit Locker pentru variantele de lux cu motoare de 4,2 litri. Intreaga solutie spate a fost preluata de la E-Type folosind o suspensie cu 4 amortizoare, 4 arcuri elicoidale, frane pe disc „in board” (varianta de discuri de 265mm) pozitionate langa diferentialul spate pentru a reduce masa suspendata si pentru a mari stabilitatea masinii, frane pe disc Girling (varianta de discuri de 300mm) pe puntea fata independenta, prevazuta cu bare antiruliu. Caseta de directie (cremaliera si pinion) servo-asistata hidraulic asigura conducerea sportiva a noului bolid realizat la Coventry.
Continuand prezentarea echiparilor de top la momentul lansarii, septembrie 1968, mentionam echiparea cu un tip de anvelopa complet noua ca stuctura si dimensiune – E70 VR 15 (talie actuala 205/70 R15) dezvoltata si produsa de firma Dunlop exclusiv pentru revolutionara limuzina. Conceptia anvelopelor Dunlop (montate pe jante de otel presat) a permis o tinuta de drum de exceptie pentru noua limuzina sport, contribuind la verdictul dat de revista britanica „AutoCar”, dupa testul de drum efectuat la 12 iunie 1969 cu o limuzina Jaguar XJ 6 4,2 litri: „…Sets new standards for saloon refinement. It has no equal at any price”.
Geniul inginerilor de la Jaguar a creat o noua premiera tehnica folosita pe Jaguar-ul XJ pentru a echilibra la limita perfectiunii absolute puntea motoare. Astfel ca limuzina a fost conceputa cu doua rezervoare de benzina, a cate 50 de litri fiecare, amplasate in aripile spate, pentru fiecare rezervor fiind prevazuta cate o pompa de benzina electrica, selectarea pompelor de benzina stanga/dreapta facandu-se cu un comutator electric aflat pe tabloul de bord.
Continuand cu seria de noutati tehnice si de design, esapamentul dublu a fost decis cu totul spectaculos, tipic pentru stilul inconfundabil Jaguar, fiecare dintre cele 2 tevi de esapament fiind amplasata in gabaritul lateral stanga-dreapta al barei de protectie spate, cu un cot in exterior la finalul fiecarui esapamant, aceasta ultima amprenta de design avand insa o explicatie tehnica – se evita aparitia unor turbioane ale gazului ars, care ar putea genera mirosuri neplacute in habitaclu.
Confortul de inalta clasa al noii limuzine in echipare 4,2 litri includea: aer conditionat York, volan reglabil pe adancime, piele Connolly, radiocasetofon cu unde medii MW si casete audio stereo cu 8 piste si 2 difuzoare stanga-dreapta, amplasate lateral sub bordul autoturismului.
Trebuie mentionat ca la nivelul anilor 1968-1969 solutia audio pentru autoturisme folosind casete stereo 8 era una de top, avand in vedere ca binecunoscuta caseta audio compacta avea sa fie lansata cativa ani mai tarziu, la inceputul anilor ’70.
Siguranta pasagerilor era asigurata de centuri de siguranta in 2 puncte pentru locurile din fata si in 3 puncte pentru locurile din spate.
Tabloul de bord cu furnir masiv include vitezometru avand contor de kilometri – general si partial, manometre pentru presiunea uleiului, pentru temperatura lichidului de racire si pentru nivelul combustibilului, voltmetru, avarii – „warning lights”, buton comanda dezaburire luneta (cu circuit multifilar din otel), buton comanda lampa pentru citirea hartilor, buton comanda ventilatie habitaclu (cu 2 viteze), buton comanda stergatoare (cu 2 viteze), oglinda in torpedou, comanda pe volan cu claxon bitonal.
Valentele sportive, tinuta de drum, confortul de lux si design-ul revolutionar au adus Jaguar-ului XJ 6 4,2 litri „series 1” un succes global urias si amintim aici selectarea „Big Cat”-ului de catre revista americana „Road & Track” in august 1971 drept una dintre cele mai bune 10 masini din lume, alaturi de Mercedes Benz 300 SEL 6.3, Chevrolet Camaro, BMW 3.0 CS, Ferrari 365 GTB/4, aceastea fiind doar cateva dintre prezentele acestui clasament de elita.
Jaguar XJ 6 „series 1” a fost ultima limuzina de legenda creata si lansata la faimoasa uzina Jaguar Cars din Browns Lane, Coventry sub conducerea mitului Jaguar – Sir William LYONS.
Masina din prezentare – Jaguar XJ 6 4,2 litri seria 1 – face parte din categoria „earlier series 1”, fiind fabricata in primul an de la lansarea oficiala din 27 septembrie 1968, fiind cel de al 1736-lea exemplar din cele 25.505 limuzine cu volan pe stanga produse in perioada 1968-1973.
Jaguar XJ6, Seria 1, 4.2l, 1969
„The Finest Jaguar Ever” – Sir William LYONS, fondatorul Jaguar Cars
Fabricatie: 9 iulie 1969.
Livrata: 9 septembrie 1969 la Torino, Italia, numar de inmatriculare B 92372 TO.
Motor: benzina 6 cilindri in linie, 2 axe cu came, 4235 cmc, 248 cp, tip XK engine.
Consum: 16-18 l/100 km.
Dotari din fabrica: aer conditionat York, piele Connolly dark blue, cutie automata Borg Warner 8, diferential autoblocant Detroit Locker, punte Salisbury, frane disc, cele din spate de tip „in-board”.
De la momentul livrarii masina a avut un numar mic si cunoscut de proprietari („Known History”) in regiunea Piemonte din nord-vestul Italiei. In octombrie 2007 a fost achizitionata si adusa pe roti la Bucuresti.
In perioada octombrie 2007 – aprilie 2009 a fost supusa unui proces riguros, detaliat, numai de revizie mecanica, avand in vedere starea foarte buna a vopselei, a furnirului si a tapiseriei din piele, toate originale.
Masina din ziua livrarii si pana in prezent a fost pastrata numai in garaj, cu un rulaj de numai 75.000 km.
Are „Heritage Certificate” emis de producator, are inmatriculare romaneasca de vehicul istoric, precedenta italiana fiind tot de vehicul istoric.
Masina este in stare perfecta de functionare, toate seriile de caroserie, motor, cutie de viteze, punte/diferential sunt aceleasi cu cele din fabrica. Indeplineste conditiile de originalitate „Matching Numbers”.
AUTOR
Giuseppe Rossi – Masini De Epoca