LAND ROVER SERIA II A, 109, 2.6L BENZINA

Suntem la Solihull. Luni, 10 mai 1971.
De pe linia de montaj a Companiei Rover iese masina cu seria 353-01880-H, este Seria II A, 109 „long wheel base” (LWB) culoare gri, acoperis dublu, culoare bej, aceeasi cu cea a jantelor, motor 2625 cmc, 6 cilindri in linie, 90 CP.


Joi, 13 mai 1971, masina avea sa fie livrata, la export, unei persoane din Romania si ulterior va avea numarul de inmatriculare 31B179.


Acest model Land Rover Seria II A era pozitionat in varful de gama avand sasiul cel mai lung, un numar de 12 locuri repartizate astfel: 3 scaune individuale fata, 3 scaune individuale spate si 2 banchete laterale stanga si dreapta spate, fiecare a cate 3 locuri.


La aceasta super-caroserie a fost configurat cel mai mare motor ce a echipat Seria II A, provenit de la limuzina Rover P4, dar avand compresia micsorata. Montat din 1967 numai pe Land Rover Seria II A 109, motorul pe benzina de 6 cilindri in linie a reprezentat ultima si cea mai mare motorizare de conceptie englezeasca ce a echipat seriile.

Traditia motoristica dupa cel de-al doilea razboi mondial a definit motoarele de 6 cilindri in linie ca un succes britanic, prin faimoasele motoare XK produse de Jaguar, sau motoare de 6 cilindri in linie produse de Aston Martin, ambele marcand succese de top in celebra cursa de 24 de ore de la Le Mans. Tot in aceeasi perioada italienii au marcat succesul motoarelor de 12 cilindri in „V” fabricate de Ferrari si de Lamborghini, iar americanii au devenit parintii motoarelor de 8 cilindri in „V” fabricate de General Motors, Ford si respectiv Chrysler.


Succesul american a contribuit la intrarea in legenda a primului SUV din lume cu tractiune integrala permanenta denumit Range Rover, produs de Land Rover si echipat cu un motor V8 fabricat pe baza unei licente Buick, avand 3528 cmc.

Revenind la tehnologia britanica, coordonatele de: 2625 cmc, 90 cp, 6 cilindri in linie, carburator orizontal Zenith Stromberg, supape de admisie in chiulasa de aluminiu, supape de evacuare laterale situate in blocul motor si cuplu maxim dezvoltat la turatia de 1500 rpm definesc noul motor englezesc ca fiind extrem de competitiv in teren accidentat, cu o eficienta la cuplu asemanatoare cu cea a unui motor Rover Diesel 300 TDI.


Sa mai spunem ca alezajul de 77.8 mm si cursa de 92.075 mm defineau acest motor de 2625 cmc drept extrem de gurmand, dar capabil sa impinga Land Rover-ul Seria II A 109 la viteze maxime de 110 km/h, deloc de neglijat la o masa proprie de 1794 kg, masa totala de 2680 kg si o sarcina la carlig de 3500 kg.

Dupa cum se vede si din fotografii, garda la sol a Seriei II A nepreparata este in aceleasi cote cu cea a Land Rover-ului Discovery 2 supra-inaltat si pregatit de offroad, a specialistilor de la Land Atelier. Aceasta analiza defineste explicit valoarea fara modificari a Seriei II A 109 atat in offroad cat si in onroad.

Modelul Land Rover Seria II A 109 2,6L benzina a iesit din fabricatie in octombrie 1971 odata cu aparitia Seriei III.


Decodarea numarului de identificare este urmatoarea : 353 defineste seria II A; 01880 defineste seria de sasiu; H defineste tipul design-ului.


Seria II A a fost ultima cu elemente tehnice ce duceau direct la Land Rover Seria I, amintim aici: grila radiatorului din sarma sudata si zincata, cutia de viteze cu treptele 1 si 2 nesincronizate, cele doua ceasuri de bord amplasate in mijlocul bordului amintind direct de prototipul Land Rover din 1947 ce avea postul de pilotaj in mijlocul sasiului. Seria II A cu ceasuri de bord centrale a fost ultima la care conversia de la conducerea pe stanga (left hand drive – LHD) sau dreapta (right hand drive – RHD) se facea numai prin inlocuirea casetei de directie; in bord, in partea nefolosita exista o decupare pentru axul volanului, decupare acoperita cu un capac nituit.

Cele 4 manete prezente la bord dau interiorului o infatisare de avion, completata cu utilizarea aluminiului la realizarea caroseriei si cu deschiderea geamurilor laterale spre inainte numai cu jumatatea din spate a acestora (cum aveau bombardierele celui de-al II-lea razboi mondial).


Explicatia manetelor este urmatoarea: cap rosu – cupleaza cutia de transfer in regim 4×4 greu (low), cuplu maxim si viteza redusa; cap galben – cupleaza cutia de transfer in regim 4×4 (high), viteza maxima de 50 km/h pentru deplasari pe zapada sau noroi fara demultiplicare; cap negru – overdrive – cupleaza legendarul overdrive mecanic Fairey pentru folosirea exclusiva in treptele 3 si 4, reducand turatia motorului in regim onroad si consumul cu 15% – de la 20L la 16L/100 km.

Land Rover Series au avut permanent propulsie spate, regimul 4×4 fiind definit numai in conditiile prezentate anterior.


Overdrive-ul Fairey, conceput dupa fabricarea Seriei II A, era disponibil pentru toate Seriile avand avantajul unui montaj extrem de facil prin cuplarea la cea de-a doua iesire dinspre spatele cutiei de distributie, iesire destinata initial cardanului de spate ce putea antrena diverse echipamente: generatoare de curent, pompe de apa etc.



Capacitatea de incarcare sporita, viteza de deplasare mare, stabilitatea excelenta offroad si onroad, dar si consumul de 20L/100 km au facut din Land Rover Seria II A 109 2,6L benzina varful de gama al acestei serii de legenda si destinat cu precadere unor clienti speciali cu posibilitati financiare puternice. Aceasta adresabilitate limitata a facut ca exemplarele acestui model sa fie considerate rare.



Autovehiculul din prezentarea noastra a facut deplasarea prin forte proprii de la Solihull la Bucuresti. Dupa livrarea din 13 mai 1971, a intrat in folosirea Departamentului de Radiocomunicatii din Ministerul de Interne – D.S.S.


La sfarsitul lui 1977 – inceputul lui 1978 a fost creata Unitatea Speciala de Lupta Antiterorista (U.S.L.A) cu sprijinul specialistilor unitatii antiteroriste vest-germane. Masina ce face subiectul prezentarii noastre a fost detasata la USLA pana in decembrie 1989.

AUTOR
Giuseppe Rossi – Masini De Epoca

Blog
ARTICOLE SIMILARE
Contacteaza LandAtelier