Cu siguranta, cei care au vizitat Salonul Auto de la Bucuresti de la inceputul si mijlocul anilor ’90, desfasurat la fabrica de avioane de la Baneasa, isi amintesc de existenta la mai multe editii, in spatiul dintre hangarul in care erau expuse masini (cel din fata cum intrai in aria expozitionala) si cel de accesorii (in dreapta ariei expozitionale), a unei zone exotice cu dune de nisip, supra-traversari cu barne de lemn, rambleuri si debleuri din nisip, toate acestea construite pentru evolutia si expunerea unei masini 4×4, Land Rover, dintre cele folosite la „jocurile olimpice” Camel Trophy.
Inainte de a ne uita cu atentie la modelul acelei masini si de a intelege contemporaneitatea noastra cu o legenda a industriei auto 4×4, trebuie sa ne intoarcem la mijlocul anilor 1980 pentru a vedea de unde si cum a pornit totul.
Luni, 9 martie 1987.
O trupa irlandeza din Dublin lanseaza un nou album – al 5-lea din cariera – „The Joshua Tree”. Astfel, cei de la U2 predau publicului albumul deceniului 8, pentru a aminti numai una dintre trupele, in marea lor majoritate britanice, ale noului val al anilor ’80, care au marcat istoria muzicii pop-rock si, de ce nu, viata tinerilor din acea perioada. O perioada a marilor schimbari ce aveau sa redefineasca lumea la sfarsitul acelui deceniu: sfarsitul razboiului rece si deschiderea frontierelor pentru noi, cei din estul Europei. Vorbind de deschidere, tot atunci, lumea 4×4 a asistat la aparitia unui nou concept, lansat de cine altcineva daca nu de Land Rover, o marca sinonima pentru istoria 4×4 cu tehnicitatea si inventivitatea.
Deceniul cinci al secolului trecut a fost dominat in lumea offroad de evolutia Seriilor 1 si 2 cu toate variantele constructive, anii 60 au fost amprentati in terenul 4×4 de Seria 2A, pentru ca in 1970 Land Rover sa anihileze concurenta, ce venea din urma in zona utilitara deschisa de Serii, cu un nou concept 4×4 de aceasta data in zona confortului de lux – Range Rover – primul Sport Utility Vehicle (S.U.V.) din lume avand si tractiune integrala permanenta.
Prin modelul Range Rover, Land Rover a marcat astfel lumea 4×4 a deceniului sapte in zona confortului de lux, iar Seria 3 pe cea a masinilor 4×4 utilitare. Constatam astfel, ca 30 de ani la rand, Land Rover si-a demarcat evident concurenta cu o serie de noutati, evolutii care i-au permis sa fie un lider si un simbol al pietei 4×4.
La inceputul dinamicului si transformatorului deceniu 8, concurenta Land Rover a lansat produse care se plasau pe piata intre caracterul utilitar al Seriei 3 si luxul Range Rover, astfel ca la Solihull a sunat timpul unui nou produs ce urma sa repozitioneze legenda Land Rover acolo unde ii era locul, in inventivitate de prima clasa.
In 1986 sunt oferite presei primele imagini cu variante ale acestui nou concept denumit „Proiectul Jay”.
Spotul video de promovare a noii masini vorbeste de la sine de ideea si scopul care au condus la aceasta creatie:
„Suntem intr-o zona arctica, indepartata, in care o echipa de exploratori se deplaseaza cu sanii trase de caini. La un moment dat in fata lor apar, in zapada, urmele de anvelope ale unui autoturism care a rulat, precedandu-le drumul. Surprinderea provocata de aceasta „Descoperire” ii determina pe exploratori sa ceara sprijinul unui elicopter (clasicul „Huey”), pentru a se deplasa si a gasi cat mai repede masina in cauza. Graba ii determina pe exploratori sa ramana si in elicopter cu fetele acoperite de ochelari si de echipamentul de protectie termica. La scurt timp de la decolare gasesc, acoperit de zapada, un autoturism de pe care suflul elicei elicopterului inlatura omatul, iar exploratorii vad o masina nemaintalnita. Plini de uimire coboara din elicopter si isi descopera fetele in ciuda frigului arctic. Sunt asiatici care freaca cu frenezie gheata de pe masca radiatorului pentru a descoperi sigla Land Rover.„
Land Rover DISCOVERY a fost prezentat in premiera mondiala la salonul auto de la Frankfurt/Main, joi 12 septembrie 1989.
Acest nou concept 4×4 pozitiona Land Rover drept constructorul unei noi clase: autoturismul de familie, de agrement si de aventura, ce beneficia de tehnicitatea si succesul 4×4 al Seriilor si al Range Rover, aflandu-se exact in piata dintre cele doua – utilitara si de lux.
Masina a preluat de la Range Rover Classic sasiul cu ampatament de 100 inch, suspensia cu arcuri elicoidale si amortizoare, transmisia 4×4 permanenta, motorul V8 pe benzina de 3,5 l, cutia de viteze cu 5 trepte. Ca o noutate, in varianta diesel era oferit motorul 200TDI (non euro) de 2495 cmc si 113 cp.
Caroseria initiala, numai cu 3 usi (varianta sport) a reprezentat o aparitie revolutionara la acel moment, suprafata vitrata foarte generoasa, unghiuri mari de atac si de degajare. Faimoasa cocoasa de la mijlocul acoperisului spre spate aducea comfortul ocupantilor locurilor din spate si in acelasi timp oferea o capacitate sporita de incarcare si pe verticala pentru portbagaj.
Interiorul absolut nou si inovator a fost creat de studioul de design condus de Sir Terrence Conran.
La un an de la aparitia caroseriei cu 3 usi si 5 locuri a fost lansata si cea cu 5 usi configurata cu 5 sau 7 locuri.
In 1990 Discovery va deveni masina oficiala de competitie pentru Camel Trophy unde va ramane pana in 1997 inclusiv. Vor fi 8 ani de glorie pentru Discovery, masina care a relansat Land Rover in anii ’90.
In 1993, un nou motor, cel mai mic, de 1994 cmc, benzina, 4 cilindri, va fi montat pe Discovery dar se va dovedi prea slab pentru sarcinile de lucru impuse.
Normele de poluare din ce in ce mai stricte au obligat, in partea a doua a anului 1994, folosirea unui motor V8 de 3,9 l, pe benzina, cu injectie, cat si a unui nou si de mare succes diesel, 300TDI, tot de 2495 cmc, 4 cilindri cu 113 cp, in varianta echiparii la o cutie manuala, respectiv 122 cp pentru echiparea la o cutie automata, toate acestea oferite cu o noua caroserie cu „face-lift” ce a vizat o noua grila la motor, faruri si semnalizatoare mai mari, o noua plansa de bord echipata cu noi ceasuri, preluate de la ultima varianta a Range Rover-ului Classic, si cu un rand suplimentar de stopuri la partea din spate, de data aceasta in bara.
In 1995, celebra revista americana „Four Wheeler Magazine” a desemnat Land Rover Discovery masina 4×4 a anului in Statele Unite ale Americii. Echiparile includeau geamuri colorate, electrice, trape in acoperis, oglinzi electrice, reglarea electrica a farurilor, inchidere centralizata cu alarma si telecomanda, aer conditionat cu reglare stanga-dreapta, jante de aliaj incepand din a doua parte a anului 1996 pe modelele cu serie de 1997, al treilea stop de frana, proiectoare de ceata, tapiterie de piele, pilot automat pentru echiparile avand cutie automata, airbag-uri pentru sofer/pasager, servofrana, servodirectie, antena radio inglobata in geamul dreapta spate, radiocasetofon.
Pentru piata japoneza, Discovery (1) a fost fabricat de Land Rover, dar a fost comercializat si distribuit in reteaua Honda sub de numirea de Honda Crossroad in perioada 1993-1998.
Land Rover Discovery (1) a fost si este o realizare 4×4 permanent, de exceptie. In exploatare on-road permite calatorii pe distante extrem de lungi beneficiind de confortul interior de prima clasa, confort de top la regimul de zgomot indiferent de motorizare, iar in exploatare off-road este de neinvins, beneficiind de posibilitatea blocarii manuale a cutiei de transfer in regim „high” si „low”.
Robustetea si versatilitatea dovedite de Land Rover Discovery in cei 8 ani de Camel Trophy au fost recomandarea in alegerea a 3 masini (varianta cu 3 usi) pentru a asigura asistenta echipei de motociclete BMW in editia 1998 a raliului Dakar.
Specificatii tehnice :
Motor:
* 2,5 l, 4 cilindri in linie turbo diesel injectie directa; turbocompresor Garrett T 25, pompa de injectie Bosch VE rotativa, injectoare Bosch;
* 3,5 l V8 benzina, carburatie;
* 3,9 L benzina, injectie.
Putere:
* TDI – 113 cp/4000 rpm-cutie manuala; 122 cp/4000 rpm-cutie automata;
* V8 – 3,9 L, 166 cp/4750 rpm.
Cuplu:
* TDI – 195/1800 rpm-cutie manuala; 220/2000 rpm-cutie automata;
* V8 3,9 L – 212/2600 rpm.
Transmisie: cutie de viteze manuala cu 5 trepte LT 77, cutie de viteze automata ZF 4,4 trepte.
Cutie transfer LT 230 T cu blocare manuala.
Suspensie cu arcuri elicoidale si amortizoare telescopice.
Servodirectie ZF.
Servofrana Lucas.
Compresor A/C Denso.
Alternator Magneti Marelli.
Ampatament 100 inch.
Lungime 4,52 m, latime 1,81 m, inaltime 1,95 m.
Rezervor 90 litri.
Panta maxima: 45 grade.
Unghi de atac: 39 grade.
Unghi de degajare: 29 grade, fara carlig de remorcare.
Epopeea primului Discovery (1) a luat sfarsit in septembrie 1998, odata cu lansarea Discovery 2.